Lordi - Alcatraz Club Concert - De Kreun - 11/03/2015

Tom V    12 maart 2015

Lordi stond gisteren op het podium van De Kreun in het kader van de Alcatraz Club Concerten. Met volgende bands als support, Dirty Passion en Hollywood Groupies lieten ze het podium daveren als geen ander. Dirty Passion veroverde het publiek vooral met hun schrille schralen en uiteenlopende gitaarritmes. Een gepassioneerde gitarist die langharig de vocalen ondersteunde zorgde voor een prachtig intermezzo als voorbereiding op de monsters die we verwachtende waren. Of De Kreun klaar was voor deze meute was nog maar de hamvraag van gisteren maar werd op het einde van de avond meermaals bevestigd met een ja.

Lordi, vooral gekend van het Eurovisie Song Festival 2006 brengt heavy metal met net dat kantje ‘over the edge’ eraan geborduurd. Iedereen kent de band, maar een select groepje kent het genre. Of hoe ze het sinds dat jaar koppelden aan monsters en lugubere idealen. Heel wat kranten en boekjes rolden toen als gladde parels over de toonbanken. De groep van Finland zakte af naar China richting Italië om vervolgens in 2015 te stranden in De Kreun dankzij de Alcatraz organisatie.

Naast het muzikale onderdeel brengt Lordi ook een groot deel aan magische trucs aan de hand. Of elke truc even uitgewerkt is laten we aan de bezoekers over. Daar waar de ingewanden op het ene moment uit iemand zijn lijf gerukt worden, daar eet Mr. Lordi de hersenpan van een pasgeboren kind op. Ook niet te vergeten de constante referenties naar baby’s en jonggeboren mensen. Een doorwinterd Lordi kenner liet me toen eveneens weten dat al die referenties erin zitten omdat de toetsenist al 5 maand zwanger blijkt te zijn. Heerlijk toch zo’n monster moeder of beter … “Would you love a monsterman, would you understand beauty of the beast? “

Mr. Lordi wist zijn publiek uitermate goed te entertainen en stelde binnenlandse en buitenlandse bezoeker tevreden met zijn acte de présence. De band volgde die avond ge willoos en zorgde ervoor dat één ieder zijn ultieme solo aan de man kon brengen. Aan lichteffecten en goocheltrucs geen gebrek. Lordi kwam, zag en brak De Kreun af. Jammer dat de bis nummers amper ingeleid werden door de band waardoor het einde nogal abrupt overkwam.

Alcatraz,  merci en tot op 1 april met Udo & Sister Sin & Garagedays

Setlist:

$11.       Nailed by the Hammer of Frankenstein