Smash Into Pieces - The Apocalypse DJ

Tom Kielemoes    9 maart 2015

De Zweedse rockers van Smash Into Pieces brengen met The Apocalypse DJ hun tweede cd uit en voor mij is het de eerste keer dat ik van deze band hoor. Men kan hun situeren in de richting van moderne hard rock, alternative rock met als invloeden Nickelback, AlterBridge , Godsmack. Niet bepaald het type muziek waarvan de Europese metal fan van wakker ligt. Dit is meer geschoeid op de Amerikaanse markt. Niet dat dit slecht is, meestal hebben deze type bands sterke songs en zijn dit ook stuk voor stuk talentvolle muzikanten met een ijzersterke stem erop.

Zo ook dus bij Smash Into Pieces, leuke songs, knappe diepe stem, uitstekend gespeeld en hier en daar wat elektronica erbij . Maar toch, er mankeert toch iets aan om aan het niveau geraken van bovengenoemde bands, zeg maar , een eigen geluid, juist dat tikkeltje extra, het blijft soms ietsje te braaf . Terwijl de zanger een leuke stem heeft mist hij toch net dat dingetje dat zijn stem speciaal maakt. Niettemin staan er heel leuke songs op, zoals het openingsnummer Stronger , dat me doet denken aan Amarenthe met de bijgevoegde elektronica., het refreintje blijft wel hangen en dit nummer zou helemaal niet misstaan als de soundtrack van een of andere actiefilm. Andere aanraders zijn Burn, horen we hier niet een beetje Disturbed in ??, en ook Don't wake up en My Cocaine zijn dik te pruimen.

Al bij al geen slechte cd maar toch enkele nummers te weinig die er uitschieten, maar als ze er blijven werken aan hun songs om nog meer een eigen sound te hebben zie ik deze toch vrij groot worden, vooral dan in Amerika. Toch een bandje om in de gaten te houden.