Boxerin Club - Aloha Krakatoa

Tom V    24 december 2014

Op 9 januari 2015 released Boxerin Club hun nieuwste album Aloha Krakatoa. Vermoedelijk willen ze met de cover en de albumnaam het nieuwe jaar alvast opfleuren en dat lukt ze aardig. Het album ziet er niet alleen fysiek aantrekkelijk uit maar voelt ook zeer stijlvol aan. De witte hoes rondom de eigenlijke CD doet je hunkeren naar het onbekende. Kopen en openen dus. Geslaagd concept als je het ons vraagt.

Aloha Krakatoa kan gezien worden als het debuutalbum van deze Italiaanse heren. Ze brengen ons indie rock met een vleugje Caribische ritmes en deelse wereldmuziek. De band ontstond in 2010, de heren waren toen ongeveer negentien jaar oud en in 2012 brachten ze hun eerste EP uit. Doorheen de jaren zijn ze gegroeid tot een stevige waarde in het genre waardoor ze volgend jaar mogen aantreden op Eurosonic 2015. De band deelde eerder al het podium met Mogwai en Ebo Taylor.

Het resultaat van dit alles is te horen tijdens dit debuutalbum. Bij het beluisteren ervan doet het mij denken aan rock ’n roll in combinatie met enkele pop invloeden. Ik neem niet onmiddellijk het indie gegeven waar maar dat doet mij geen pijn want ik weet dat het er diep vanbinnen zeker en vast in zit. Laten jullie mij maar meeslepen in dit geweldige verhaal en die koude grille winterdagen rap vergeten. Caribbean Town is zo een track die ik jonge koppels sterk kan aanraden om een openingsdans mee te doen.

Muzikaal zit alles snor. De leden spelen sterk in op elkaar en er zijn geen overdreven snelle tempo’s waar te nemen waar je het hart zou van in zijn. Integendeel. Het is net alsof die gitaar veel meer kan dan dat we gewend zijn.

Ik zei eerder dat het indie gehalte diep verborgen wel een grote rol speelde en dat hoor je wel. Het voelt helemaal niet aan als dat genre maar als je alle aspecten van de plaat bekijkt dien ik toch tot de conclusie te komen dat het eerstgenoemde genre klopt. Een goed verborgen genre in een meer dan waardig debuutalbum.

Conclusie: Boxerin Club timmert aan een eigen weg doorheen het genre en doet dat goed. Telkens die voetstap ernaast plaatsen resulteert in een immens gelukkig gevoel voor de luisteraar. Het is een gevoel van zijsprongetjes nemen wat we tegenwoordig veel te weinig durven doen. Deze heren bewijzen dat het het waard is om dit af en toe eens te doen. Neem je tijd als luisteraar en geniet ervan.