Your Favorite Enemies – Between Illness and Migration

Kim Andriessen    5 december 2014

Het Canadese Your Favorite Enemies durft grootst te denken en genre-overschrijdend te werk te gaan. Om ook het publiek buiten thuisland Canada, waar de band al aardig populair is, voor zich te winnen gaat Your Favorite Enemies op de nieuwe studioplaat verder dan de pure, afgebakende genremuziek. Met de versmelting van diverse genres toont het zestal zich ambitieus en schuwt het de grote gebaren niet.

'Spoken word'-post-rock waar Lost in Kiev een patent op heeft, zuivere shoegaze á la My Bloody Valentine, indie-punk in de lijn van Fugazi en bij vlagen hoekige riffs die zo van de hand van Josh Homme hadden kunnen komen; invloeden die allemaal zijn te horen op Between Illness and Migration van Your Favorite Enemies. Het gevaar is natuurlijk dat alle diverse stijlen een eigen leven gaan leiden en dat het geheel een warboel wordt. Maar niet met John Agnello (The Kills, Sonic Youth) achter de knoppen.

De zuivere productie maakt van Between Illness and Migration een herkenbaar album dat tot de verbeelding spreekt. Het is emotioneel, maar niet pathetisch. Rauw, maar niet vunzig. Bombastisch, maar niet kitscherig. Fragiel, maar niet zeurderig. Your Favorite Enemies balanceert steeds op de grens zonder er opzichtig overheen te gaan en aan de hand van producer Agnello raken de vijf heren en één dame eigenlijk steeds de goede snaar. De band klinkt persoonlijk met weids opgezette songs, een soort U2-achtige gave. Underneath A Stretching Skyline is hiervan het mooiste voorbeeld.

En aan het eind van het album neemt het zestal ook het laatste twijfelgeval weg. Between Illness and Migration is een intens album dat de luisteraar vanaf het begin in hoog tempo mee op sleeptouw neemt. Tijd om even op adem te komen lijkt er niet te komen, totdat, gelukkig, op het slotnummer de band toch nog even gas terugneemt met een fraaie ballad. Between Illness and Migration is een sterk en compleet album waarmee Your Favorite Enemies ook in Europa succes verdient.

1. Satsuki Yami
2. Empire of Sorrows
3. A View from Within