The Hindu Needle Trick - Albert Street

Erik Vandamme    4 december 2014

Eén van de ontdekkingen van het jaar 2013 was de Belgische band The Hindu Needle Trick. We bespraken de titelloze EP in 2013 en schreven daarover: Met deze eerste EP leveren The Hindu Needle Trick hun visitekaartje af. We stellen vast dat er niet alleen artiesten aan het werk zijn die verdomd goed weten hoe hun instrumenten te bespelen. Opvallend is ook, zoals we aangaven, het hoge meezinggehalte van deze plaat. The Hindu Needle Trick is zo'n EP die je hoopvol doet uitzien naar de toekomst. Een combinatie tussen funk, country en rock'n'roll met een hoge toegankelijkheidswaarde, het doet ons vooral uitzien naar meer! Ondertussen bracht de band hun debuut album op de markt: Albert Street.

Het meeslepende Throw me A Bone geeft al de toon aan. Naast funk en country zijn in deze songs ook folkinvloeden merkbaar. Roel klinkt zelfs een beetje als Bob Dylan, hoewel zijn stem iets minder hees is, maar dezelfde zangstijl als deze laatste is wel merkbaar bij de vocale aankleding. Bovendien blijkt ook hier het meezinggehalte heel hoog te liggen. Het is de aanzet van een heel pak pareltjes van country folk tot funky rock songs die je hart verwarmen. Zo van die liederen die je bezwaarlijk zou zingen rondom een kampuur. Perfect voor zomerse picknickuitstappen, met een twinkelende gitaar in de hand.

Tijd om het rockgehalte wat de hoogte in te jagen? Cinderella's Curse gaat lichtjes de hoogte in en plots baden we in een feestelijke stemming. Zonder te kitsch te gaan klinken, gaat deze song de heel gezapige tour op. Ook hier weer die opvallende vocalen en folkinvloeden die toch heel merkbaar blijken op het volledige album.
Rebel in My Sparetime, een song met hitpotentieel en Wait until Dark, Franceso kenden we al van de eerder genoemde EP. Het funky Slow Burner laat horen dat ze zich niet vastpinnen op één genre. Waarmee we gekomen zijn tot het volgende pluspunt, er zitten binnen deze plaat voldoende tempowisselingen en variatie waardoor Albert Street niet afglijdt naar eentonigheid.

Uiteraard mogen we de inbreng van de instrumenten ook niet onderschatten, ze zorgen ervoor dat het niveau naar een grote hoogte wordt opgetild. Luister maar naar het quasi instrumentale Pining for the Fjords. De gitaar en drums gaan een wonderbaarlijk mooi gevecht aan, bij wijze van spreken, waardoor ze in een heel mooie climax terecht komen. Niet dat er hier oorverdovende harde dingen gebeuren, ook worden er geen geluidsmuren afgebroken. Maar dat deze artiesten weten hoe hun respectievelijke instrumenten te bedienen, blijkt hier nog eens des te meer.

De rode draad doorheen Albert Street is zowel in deze, als in opvolger I Wish you wife wouldn't look At Me like This gezapig tot hartverwarmend. Song of No Compassion laat dan weer een meer intimistische kant zien van The Hindu Needle Trick. Het is een song die je zelfs kippenvel bezorgt. Bij de het zingen van de hoge noten denken we weer aan Bob Dylan. Afsluiter (the ghost of) Albert Street doet ons hart weer bloeden, zalvend en in een haast verstilde sfeer brengt deze song ons namelijk tot een compleet gevoel van rust en geborgenheid.

Kortom, The Hindu Needle Trick brengt met Albert Street een gevarieerde plaat uit, die een pallet van verschillende muziekstijlen bevat. Alles ligt op een meeslepend tot hartverwarmend niveau en bovendien ligt het eerder genoemde meezinggehalte heel hoog. Daardoor kan dus een heel ruim publiek worden aangesproken en lijkt het ons muziek die perfect past in een gezapige club of tent in de zomermaanden of gezellig rond het haardvuur tijdens de koude decemberdagen. Zonder meer zal dit live moeten zorgen voor een feestje, zo één waarvan je geniet tot de toppen van je tenen. Voor een debuut is dit best een knappe plaat geworden, die ons doet uitzien naar een veelbelovende toekomst.

Throw Me a Bone
Cinderella's Curse
Slow Burner