Verslag + foto's - Speedfest 2014: Klokgebouw, Eindhoven - 22/11/2014

Mark Missoorten    30 november 2014

We zakten zaterdag 22 november af naar Speedfest , Eindhoven. Na een lange rite bereikten we uiteindelijk zondere verdere problemen het klokgebouw in Eindhoven. Aan de ingang was er, aan de lange rijen te zien, een gezellige drukte merkbaar. Bovendien is ook de bonte variatie aan feestgangers duidelijk merkbaar, je haalt er zo figuren uit die in de ‘jaren 60-sfeer’ vertoeven, de punkers van de 80’s en de metal-fans van deze eeuw. Het verslag + foto's:

We komen nog net op tijd om ‘The Shrine’ mee te pikken.  Een stevige portie rock & roll met een duidelijke metal toets.  Ze zijn zeker niet slecht en geven een leuke show weg.  In het kleine zaaltje ernaast komen we bij de vetkuiven van ‘The Peacocks’ die een heftige show geven waarbij een contrabas de ganse stage rondvliegt. Deze jongens brengen rock & roll die al eerder overslaat richting punk.  Ze bespelen het publiek dat voornamelijk uit rockabillie-fans bestaat, lekker swingt en al duidelijk goed opgewarmd is.

Ondertussen betreedt ‘…And you will know us by the trail of death’ de Wrecker-stage.  De jongens geven zich helemaal en we krijgen een heerlijke show met een stevige portie rock erbij.  Heerlijk genieten, deze mannen hebben energie in zich en de massa geniet duidelijk mee.

Als we ondertussen een hapje gaan eten hebben we een ruime keuze.  Ondertussen staan er dj’s om ons nog wat te entertainen met klassiekers die iedereen luidkeels kan meebrullen.  Het moet gezegd zijn, de sfeer hier is heerlijk.

De vervangers voor ‘Diablo Blvd’ (die op tour zijn met Machine Head) zijn de ‘Suicidal Angels’ uit Griekenland.  Steenharde Metal komt op ons af en de heren tonen zich als een waardige Stand-in.  Na 2 nummers is iedereen mee en de Mosh-pit breid zich uit tot ver in de zaal.  Het publiek is dan ook goed opgewarmd voor de hardcore die ‘Slapshot’ brengt.  Talloze crowdsurfers kunnen zich lekker uitleven op het geweld dat deze ervaren Amerikanen brengen.

Met ‘Kadaver’ gaat het tempo even terug naar beneden richting stevige rock.  Stevige drums en heftige gitaren, meer hebben ze niet nodig om ons te overtuigen van hun kunnen.  Op de kleine thrasher-stage komen ondertussen de heren van ‘Banane Metalik’ hun eigengenaamde stijl Gore ’n’ roll presenteren.  De heren komen op gemaquileerd als zombie en brengen loeiharde rock.  De security heeft er alle moeite mee om de zanger in de buurt van het podium te houden omdat ie elke keer weer tussen het publiek wil staan, en de menigte geniet ervan, het publiek bespelen is een kunst dat deze jongens alvast goed onder de knie hebben en hun muziek mag er ook wel zijn.

De ‘Doomriders’ sluiten hier heerlijk op aan en de hardrock word weer goed gesmaakt.  De weg word vrijgemaakt voor ‘Napalm Death’.  Deze heren behoeven geen grote intro en ze brengen hun Death metal voor een grote schare fans die helemaal uit hun bol gaan.

Gelukkig zijn er ook nog fans over die zich klaarmaken voor de gemaskerde knapen van ‘Midnight’.  Hun Black metal mag er zijn en de energie spat van het podium, de kleine zaal barst uit zijn voegen het feestje is hier duidelijk goed op gang gekomen.

Nu is het tijd voor eens wat anders, met ‘The Adicts’ krijgen we een stevige punkrock voorgeschoteld.  De bijbehorende show zit goed in elkaar en muzikaal klopt het plaatje eveneens. Met plezier heb ik hun gehele set meebeleefd. Het pad is nu gelegd naar de mede-organisatoren  van Speedfest. ‘Peter Pan Speedrock’  word voorafgegaan door Bob Wayne en ze worden warm onthaald door een enorme menigte, eventjes lijkt het alsof iedereen hier in de zaal is, de zijgangen en al zitten bomvol.  Ze geven een enorme show zoals we van hen gewend zijn.  De heren zijn top en iedereen geniet op zijn manier.

Met ‘Madball’ krijgen we weer een stevige portie hardcore voorgeschoteld en zo komen we aan het einde van de avond en sluit ‘Turbonegro’ het festival in stijl af met hun deathpunk.  De honderden ‘Turbofans’ die we de hele dag tegenkwamen kregen waar voor hun wachten.  Ze zijn en blijven een stevige band die een spetterend einde brengen aan een geslaagd festival.

Wij waren blij er bij te zijn en hebben genoten van de verscheidenheid aan muziek dat ons voorgeschoteld werd.  De gemoedelijke sfeer en puike organisatie zijn dan ook redenen om hier nog terug te komen.

De Foto's: