Holy Moses - Redefined Mayhem

Sylvie Huybrecht    25 november 2014

In tegenstelling tot hun bekende landgenoten Sodom, Kreator en Destruction, is de thrash metal band Holy Moses nooit echt doorgebroken bij het groot publiek. Nochtans bestaan ze inmiddels circa 34 jaar, en leverden ze in die tijd een hele reeks kwaliteitsplaten af. Ook staan ze geboekstaafd als één van de eerste German Thrash Metal bands.

Holy Moses ontstond in 1980, en bracht in de eerste jaren verschillende demo's uit. Hun werkelijk debuut, 'Queen of Siam',(1986)werd op goede kritieken onthaald. Gaandeweg leek Holy Moses, mede dankzij hun sterke live reputatie en het charisma van brulboei Sabina Classen, te gaan doorbreken, maar ondanks een massa respect binnen het metal wereldje kwam die grote doorbraak er niet. Op zich zijn de fans daar niet treurig om en Holy Moses is tot op tot de dag van vandaag nog steeds een enorm gewaardeerde thrash metal band gebleven, in eigen land en tot ver erbuiten. In 2014 kwam een nieuw album op de markt, 'Redefined Mayhem'. Wij gaven deze plaat enkele luisterbeurten, en dit is onze conclusie.

Technische, maar erg pakkende riffs, een goede balans tussen agressie en melodie, en uiteraard Sabina’s typerende grafstem. Dat is altijd wat het handelsmerk geweest van Holy Moses, en na al die jaren blijft deze stelling nog steeds stevig overeind staan, dat blijkt al bij de eerste song 'Hellhound'. De stevige start doet het beste vermoeden voor de rest van dit album, en het nummer is inderdaad het begin van een portie old school thrash metal, van het soort dat we helaas nog weinig tegen komen dezer dagen.

Op deze plaat worden geen experimentele uitstappen gedaan, het is gewoon lekker ouderwets stampen en tot op het bot doorgaan. Ondanks deze back-in-time aanpak, klinkt 'Redefined Mayhem' totaal niet gedateerd, wel integendeel. De magie van toen is nog steeds aanwezig, meer nog, ze klinken na al die jaren nog steeds als jonge wolven die voor het eerst, na vele hongerige dagen, hun prooi mogen verscheuren.

Het tempo blijft over het algemeen heel hoog liggen, maar er zitten toch enkele verrassingen in het album verwerkt. Zo wordt bij 'One Step Ahead Of Death’ het tempo flink omlaag gegooid, terwijl ‘This Dirt’ een hoogst opzwepende song is die zelfs wat punk invloeden lijkt te bevatten. De liefhebbers van pure old school thrash zullen in elk geval smullen van dit geweldig sterk album. Hiermee bewijst Holy Moses dat veel jaren dienst niet per se synoniem is voor afglijden en verworden tot een flauw afkooksel van zichzelf. Bovendien blijven ze hun roots trouw, echter met een oog voor de toekomst.

'Redefined Mayhem' is daardoor een klasse plaat geworden, die iedereen die maar een beetje fan is van snelle gitaren, overdonderende drums en growls die door merg en been gaan, in huis zou moeten halen. Holy Moses staat nog steeds als een huis, ook na 34 jaar!

En nu hebben we dringend behoefte aan een nekmassage, na al dat hevig headbangen. Tracklist:

01. Hellhound
02. Triggered