Electric Wizard - Time To Die

Pieter-Jan Vanden Broeck    26 september 2014

Het Engelse Electric Wizard staat al sinds begin jaren negentig garant voor een eigenzinnige mix van Doom-, Stoner- en Sludge Metal. Het is zo’n groep waar je ofwel van houdt of links laat liggen. Aanhangers van het metalen kwartet bleven relatief lang op hun honger zitten. Op het binnenkort te verschijnen album Time To Die was het vier jaar wachten. Niet dat de heren (en dame!) in de tussentijd niets uitrichtten. Tijdens een uitgebreide tournee in 2011 maakte Electric Wizard tot tweemaal toe een tussenstop in de provincie Antwerpen. In maart van dat jaar werd Muziekcentrum TRIX aangedaan en in juni volgde er een passage op Graspop. In 2012 werd de single Legalise Drugs & Murder uitgebracht. Ter ondersteuning van dit wapenfeit werd datzelfde jaar ondermeer Het Entreprot in Brugge aangedaan. In alle eerlijkheid dien ik toe te geven dat ik Electric Wizard al enige tijd uit het oog was verloren. Het beluisteren van Time To Die vormde een hernieuwde kennismaking met de groep uit het graafschap Dorset.

Met het geluid van stromend water en een onheilspellende sample, gaat het achtste studioalbum van Electric Wizard van start. Tijdens openingsnummer Incense for the Damned, is het ruim drie minuten wachten tot wanneer de typische zang van Justin Oborn zijn opwachting maakt. Zij die niet vertrouwd zijn met de Engelsen zullen even moeten wennen aan de getormenteerd klinkende vocalen. Incense for the Damned klokt af op bijna 11 minuten en vormt de gedroomde opener. Ook titelnummer Time To Die  staat als een huis. Het moge duidelijk zijn dat de hoogtepunten zich in een moordend tempo opvolgen. Het loodzware en door negatieve energie doorspekte I am Nothing, is niet aan te raden voor gevoelige zielen. Destroy Those Who Love God is naar Electric Wizard normen erg kort van duur. Noem het echter geen intermezzo want daarmee doe je dit nummer oneer aan. Voor zang is geen plaats, de gesproken sample en de instrumenten (inclusief Hammond-orgel) zijn meer dan voldoende voor de sfeerschepping! Het psychedelische Funeral of Your Mind vormt het middenpunt van album, letterlijk dan. We Love the Dead en Sadiowitch, zijn typerend voor het geluid van Electric Wizard. Het mogen dan niet de meest verrassende nummers van het album zijn, ze vallen meer dan te pruimen. Lucifer’s Slaves wordt gekenmerkt door een vette stonerrif! De link met pakweg Bongzilla is bij dit nummer niet ver zoek. Aan Saturn Dethroned de eer om het album af te sluiten. Centraal in het nummer staat andermaal het geluid van een Hammond-orgel. Naar eigen zeggen haalde men de inspiratie voor dit nummer bij componisten Ennio Morricone en Bruno Nicolai. Andermaal een smakelijke toets!

Met Time To Die levert Electric Wizard een pareltje af. Bij het schrijven van een recensie is het de bedoeling om zowel positieve als negatieve punten op te lijsten. Veel minpunten kwam ik echter niet tegen. Afgezien van de ietwat lauwe albumhoes en de soms iets te lang uitgesponnen nummers (dat is nu eenmaal de aard van het beestje) vormt Time To Die simpelweg een ijzersterk geheel. Wie dit warm aangeraden schijfje wenst aan te schaffen, dient nog enkele dagen geduld uit te oefenen. Het is wachten tot maandag 29 september vooraleer het album in de winkelrekken ligt.

1. Incense for the Damned
2. Time To Die
3. I am Nothing