Majestic Sun - Plague or cholera

Tom V    9 juli 2014

Majestic Sun beschrijft zichzelf als een progressieve stoner rock band. Deze startende band die bestaat uit 4 groovy Gentenaars proberen het publiek te veroveren met hen aangename ritmes en vocalen. Op sommige sites worden ze vergeleken met Kyuss, Fatso Jetson en Nebula in combinatie met touches Isis, Pelican en Tool. Uiteraard allemaal eervolle vermeldingen maar wat brengt de muziek nu eigenlijk teweeg bij mij?

De EP bestaat uit 3 tracks die ze onderverdelen in deel 1, the clash en the solution. Met een totaal van 17 minuten ongeveer kan ik nu al zeggen dat de groep mij stevig overtuigd heeft. Part 1 opent eerder dreigend en niet overtuigend. Gaan ze ervoor of niet dat blijft een groot vraagteken maar na een goede twee minuten komt het vocale onderdeel op gang en dat trekt alles open. Pieces of my mind, pieces of my soul, jullie scheuren het aan stukken godverdomme. Gaan! Triggerfinger ga maar uit de weg, hier is jullie opvolger in het sterkere genre. Zouden ze ook de looks meehebben?

The Clash gaat mee op datzelfde elan. Dreigend, actief doch deels passief en afwachtend nemen ze ons mee naar een nieuw hoogtepunt. We voelen de afsluiter nog niet komen maar kunnen wel al knikkend ons biertje opdrinken. Het vocale neemt ook hier weer een voortouw en geeft die extra touchรฉ aan Majestic Sun.

Met The Solution verwachten we als derde en laatste nummer natuurlijk ook een stevig nummertje. Dat krijgen we wel, maar juist iets te laat. Hoe meer we het einde naderen, hoe beter, hoe steviger, hoe krachtiger, hoe uiteenspattender alles blijkt te worden. Met af en toe een soloโ€™tje erin verwerkt beseffen we dat dit het einde van een mooie EP is geworden. Jammer!

Majestic Sun brengt een dynamische sound naar boven dat ver boven zijn limieten durft uit te gaan. Bands die ik in dit genre al besproken had komen vaak ver, heel ver en ik hoop dat dit met deze band ook zal lukken. Bring heavy music to a new level please.