Peter Pan Speedrock - Buckle Up And Shove It!

Erik Vandamme    22 juni 2014

De Nederlanders Peter Pan Speedrock zijn een band met vooral een heel sterkte live reputatie, dat hebben we al meerdere keren zelf aan den lijve ondervonden. Hun pure punkrock, met een vleugje Motorhead, komt dan ook duidelijk vanuit het hart. De groep uit Eindhoven werd opgericht in 1996. Het trio sloeg vanaf het begin gensters op en naast het podium. Met de regelmaat van een klok brachten ze stevige platen uit.Β  Peter Pan Speedrock bracht nu een nieuw album op de markt bij het label Suburban Records. De titel 'Buckle Up and Shove it!' zegt eigenlijk al genoeg!

Vanaf 'Get You High', een lekker uptempo nummer, stappen we in een sneltrein. De korte songs vliegen door ons hoofd heen. Hoe ze telkens in slagen ons te overtuigen, dat blijft een raadsel. Ook al lijkt iedere track op de vorige en ieder album op dat ervoor, storen doet het allerminst. Het is vooral de eerlijkheid, en de puurheid waaruit de songs zijn opgebouwd die daar voor zorgen, denken we zo.

Naast eigen nummers die Peter Pan Speedrock door onze strot ramt, zitten er ook een paar smakelijke covers tussen. Het opvallende gitaarwerk op 'New Rose' (The Damned) of het al even sterke 'Heart Full Of Soul' (The Yardbirds) zijn maar twee voorbeelden van parels van songs, die door Peter Pan Speedrock een nieuw leven lijken te gaan leiden.

Vernieuwend zijn of andere wegen inslaan is er dus niet bij , dat is op deze Buckle Up and Shove It! ook niet het geval. Maar de korte nummers rammen nog steeds lekker op je los, zoals we dat van Peter Pan Speedrock al jaren het gewoon zijn. Bovendien zijn ze één van de weinige die er in slagen, als typische live band, die zogenaamde podiumsfeer ook op schijf weer te geven. Elk van de songs doet je prompt in een moshpit belanden. Opletten voor de meubels in je kamer uiteraard, bij het beluisteren van weer een meesterwerk.

Conclusie: Op het gebied van punkrock heeft Peter Pan Speedrock nog niets van zijn vurigheid verloren.
Opvallende hoogtepunten zijn er niet aan 'Buckle Up and Shove It!' Het totaalplaatje is van begin tot einde gewoon AF, geen enkele van de songs steekt boven de andere uit. Zowel de covers als de eigen songs kaderen in diezelfde alles verpulverende sfeer. Eerlijkheid en muziek gebracht vanuit het hart, meer hebben we niet nodig om ons te overtuigen. Dat was vroeger zo, en dat is nu nog steeds een vaststaand feit.

1. Get You High
2. Whatever Man
3. Murdertruck