Arch Enemy - War Eternal

Erik Vandamme    19 juni 2014

Circa 19 jaar, al zo lang draait Arch Enemy mee in het metal wereldje, al is dat wel met verschillende bezettingen geweest. De Zweedse band had met Angela Gossow een boegbeeld in de gelederen dat perfect paste bij de melodische deathmetal die ze brengen. Het nieuws dat Angela de band zou verlaten, kwam dan ook heel onverwacht. Alissa White-Gluz, bekend van onder meer The Agonist en Kamelot, neemt nu de rol van frontvrouw over. Drie jaar na Khaos Legions ligt het nieuw album klaar. De verwachtingen rond 'War Eternal', ondertussen het tiende album, waren uiterst hoog gespannen. Ook wij waren benieuwd hoe de nieuwe stem het er binnen Arch EnemyΒ  zouΒ  vanaf brengen.

Het eerste wat opvalt: er worden geen onnodige risico's genomen. Met het binnen halen van Alissa, die vooral qua uitstraling dicht aanleunt bij haar voorgangster, wordt ook op dat vlak op veilig gespeeld. Op zich hebben we daar geen probleem mee uiteraard. In het verleden was dat toch even anders toen Angela een ander boegbeeld verving, Johan Liiva. Ze liet hierdoor een heel andere wind waaien doorheen Arch Enemy , dat plots op het female-fronted metal gebeuren zijn stempel begon te drukken. Een heel slimme set die hen tot op heden geen windeieren heeft gelegd. 'Never Forgive, Never Forget' doet het beste vermoeden. De stem van Alissa klinkt rauw, en de agressieve riffs en razende drums drijven deze song tot een absoluut hoogtepunt.

De song heeft zelfs een zeker meezing gehalte. Dat blijkt ook een beetje de tendens op het volledige album. Daarmee is de aanzet dus gegeven: 'War Eternal', 'As the Pages Burn' of 'You Will know my Name', allemaal krijgen ze die zware riffs en perfect bijpassende grunts van Alissa mee. Hiermee kunnen we stellen dat vooral het female fronted onderdeel heel erg naar voor wordt geschoven op deze nieuwe plaat. Bovendien blijft Arch Enemy, zoals we reeds aangaven, begane paden netjes bewandelen. Geen verrassingen, zoals toen Angela erbij kwam, dus. Een beetje jammer misschien, want we hadden stiekem toch gehoopt op een nieuwe bladzijde in de carrière van Arch Enemy.

Is War Eternal daarom een tegenvaller? Nee, zeker en vast niet. De typische sound van de band staat nog steeds stevig overeind. Allisa blijkt bovendien een heel sterke vervangster te zijn van Angela. Dit laatste leek ons alvast niet vanzelfsprekend, maar ze slaagt er zonder moeite in het niveau van haar voorgangster zo goed als mogelijk, te benaderen. Nieuwe zieltjes zullen ze er allicht niet mee winnen . Maar de aloude fan van Arch Enemy, die zich zorgen maakte over het vertrek van Angela, mag op zijn twee oren slapen. Hun favoriete band staat zowel instrumentaal als vocaal nog steeds als een huis. Ontgoocheld zijn we dus zeker niet over deze 'War Eternal'. Dat ze, gezien de grote verandering, wat op veilig spelen, het is hen bij deze vergeven. Echter hopen we stilletjes dat hun volgende plaat toch een wat andere kant zal worden op gegaan. We zien al uit naar meer.

Arch Enemy staat in deze nieuwe bezetting op Alcatraz Metal Fest , zaterdag 9 augustus. Een aanrader!

1. Tempore Nihil Sanat (Prelude in F Minor)
2. Never Forgive, Never Forget