JoyCut -PiecesOfUsWereLeftOnTheGround

Erik Vandamme    15 juni 2014

Vreemde soundscapes, Ambient klanken maar vooral een opvallende percussie. Dat is zowat het handelsmerk van het uit Italië afkomstige JoyCut. Deze band combineert moderne klanken met elementen van typische jaren '80 Elektro. Zichzelf profileren ze dan weer eerder als een progrock band. Kortom, genoeg invloeden van verschillende muziekgenres aanwezig om deze band de nodige aandacht te geven. Onlangs stonden ze op de affiche bij Les Nuits Botanique en schreven we hierover : 'JoyCut , die The Julie Ruin kwam vervangen, zette hier een heel stevige set neer die vooral draaide rond percussie en drums. De quasi instrumentale set, met uitzondering van de keyboardspeler die soms een lijntje zong, klonk snoeihard en verpulverde elke twijfel meteen'.JoyCut combineert new wave met postrock op een wel bijzonder tot de verbeelding sprekende manier.Wij namen de ter plaatse aangekochte CD 'PiecesOfUseWereLeftOnTheGround' - wat een titel - onder de loep.

Laten we beginnen met een eerste pluim op de hoed van JoyCut te steken. De variaties en tempowisselingen binnen 'PiecesOfUsWereLeftOnTheGround' zijn zodanig groot dat je van de ene emotie naar de ander wordt geslingerd. De ene keer dalen we af naar de diepste krochten van onze ziel, de andere keer schijnt de zon ons recht in de ogen. Postieve en negatieve emoties balanceren elkaar uit. En omdat een eerste indruk belangrijk is:  toch een heel stevig pluspunt. Niet?
'Wireless' is al een voorbeeld van bovenstaande stelling. Een eerder op keyboards en percussie gedreven sound die je tot volstrekte rust brengt, maar tegelijk wat doet heupwiegen en meedansen. De quasi instrumentale stijl waarin JoyCut de songs brengt, staat zodanig sterk dat een stem niet echt nodig is. Toch kunnen de vocals voor een knap accent zorgen nu en dan. Meer hierover later in dit artikel.
'Domino' lijkt ons dan weer typische Ambient maar ook hier proef je die jaren '80 stijl. Laat het ons houden bij Kraftwerk meeting synthpop? Want van beide stijlen zit er wel iets verwerkt in dit nummer.
'Dark Star', met een duurtijd van circa acht minuten, is opgebouwd rond roesverwekkende, zelfs eerder donkere ambient klanken. De drums klinken haast dreigend, als galopperende paarden die steeds dichterbij komen. Daartussen zitten helende klanken. Er volgt echter niet echt een hoogtepunt of climax, en deze track laat je met veel vragen achter. Dat zou je doorgaans kunnen zien als een minpunt, maar in het geval van deze song echter niet. Het opent eerder deuren.
Bij 'Funeral' krijgen we dan die vocale toevoeging. Een zachte, weemoedige stem die perfect past in het melancholisch sfeertje. Typische Ambient, die me doet denken aan grootmeesters als Brian Eno.'Funeral' brengt je een volkomen gevoel van rust en kalmte, en zelfs intimiteit. De titel is dan ook goed gekozen, want net als op een begrafenis overvalt ons een gevoel vergelijkbaar met dit van immens verdriet. De opbouw zit zodanig in elkaar dat die emoties zeer sterk naar voor worden gebracht.
'ChildrenInLove' draait dan eerder weer rond percussie. Dit instrumentaal nummer is ook redelijk dansbaar. We hadden het al over jaren '80 invloeden in de muziek van JoyCut: 'KidsKidsKids' doet door de robotachtige stem zelfs wat denken aan Kraftwerk, maar dan in een geheel ander, -progrock-, modern kleedje gestoken. Zonder verpinken gaan ze dan weer over naar dat bedwelmende en rustgevende bij Evil, dat trouwens niets van die duivelse ondertoon uit de titel in zich heeft.
Up en down blijven elkaar voor de rest afwisselen. Liefhebbers van een uitgebreid pallet aan muzikale smaken zouden zich hierin moeten kunnen vinden. Van progrock over Ambient tot synthpop - dat laatste in een wat beperktere mate- tot typische singer-songwriter, dit laatste dan weer door de vocale inbreng in bijvoorbeeld 'Save'.
Onze conclusie? 'PiecesOfUsWereLeftOnTheGround' is een artistiek en technisch hoogstaand kunstwerkje geworden, waar de drums een hoofdrol krijgen toebedeeld in het geheel. Dat kom je ook niet elke dag tegen. Daarnaast zin er die variaties en tempowisselingen. Wat ons betreft een aanrader voor liefhebbers van voornoemde genres die houden van de experimentele kant hiervan.

• 1 Wireless 6:09
• 2 Domino 3:51
• 3 Individual Routine 3:35