In My Embrace - Dead to Dust Descend

Sylvie Huybrecht    12 juni 2014

In My Embrace is een melodisch blackmetal project van het Zweeds duo Johan Sjöblom en Bosse Öhman, twee heerschappen die al sinds 2004 samen musiceren. Ze nemen met hun tweeën de meeste instrumenten voor hun rekening, met uitzondering van drums. De nadruk ligt op 'project', want beiden waren tot in 2010 nog in andere bands aktief. De nummers die ze tussen 2004 en 2010 bij elkaar schreven voor In My Embrace, werden de afgelopen jaren opgefrist en van lyrics voorzien, en staan nu samen op de EP 'Dead To Dust Descend', waar gastdrummer Tommy 'Ymer' Holmer van Planet Rain, -een band waar ook Johan en Bosse elk op hun tijd deel van uitgemaakt hebben-, de drumpartijen voor zijn rekening neemt. De EP werd dit voorjaar uitgebracht bij Sliptrick Records . Nu het eenmaal zover is, wordt er verder gedacht in de richting van een full-lenght album, en komt 'project' In My Embrace iets meer vooraan op de to-do-list van Johan en Bosse te staan. Streefdatum: lente 2015.

Onze eerste kennismaking met de band kwam er eigenlijk door wat random geklik op youtube, waar de lyrics-video van 'Dead to Dust Descend' plots op het scherm stond, en onze aandacht trok. Niet alleen klonk het nummer goed in de oren, we konden ons meteen terugvinden in de door en door misantropische teksten als 'I hate your presence, I hate your cries, I hate you all, you weak pathetic ones. I abhor your ways, I abhor your lives, led like sheep, a herd under the book of lies'. Een plaat naar ons hart, voor op 'die' dagen dat de mensheid al eens formidabel op onze kleine teen werkt.

Op zoek naar het bijhorend album dus, en dat is een meevaller. De EP telt 6 tracks waarvan er 4 een Engelse titel dragen en twee een Zweedse. Als bonus krijgen we een alternatieve versie mee van het derde nummer op deze plaat, dat op zich al een geval apart is. We komen het niet vaak tegen in het Black Metal genre, maar jawel: 'Av skynning kommen, mot gryning gar' is een 'slow'. Bij een ingetogen maar toch melodieuze acoustische gitaar, gromt Bosse het lied vol. Op de bonus track laten ze de vocals achterwege en blijft het dus bij een teder acoustisch deuntje. Voor de lyrics is Bosse verantwoordelijk -dat geldt trouwens voor de ganse EP- en uit een interview leren we dat hij dit nummer geschreven heeft tijdens zijn verblijf in een psychiatrische instelling, na een ei-zo-na gelukte zelfmoordpoging in september 2011. De tekst bundelt de duistere gedachten in zijn hoofd en het besluit om toch het leven opnieuw recht in de ogen te kijken.

Wat we nog leren: de teksten van Bosse zijn vaak metaforen. Zo zijn de eerder geciteerde lyrics uit titeltrack 'Dead to Dust Descend' te interpreteren vanuit het standpunt van de dood als entiteit, die alle leven haat. Verder komen aan bod: de duistere kans van de mens ('Nattvandraren'), het verlies van hoop ('To Forevermore'), de ellende die veroorzaakt wordt door alle vormen van georganiseerde godsdienst ('Diabolical Masquerade'), en een instrumentale ode aan gestorven vrienden ('Remembrance'). Muzikaal horen we vooral veel Black Metal maar daartussen toch ook invloeden van Viking Metal, wat sommige nummers zoals bijvoorbeeld 'To Forevermore' opvallend melodieus maakt voor dit genre.

Toch is de boodschap van In My Embrace niet zwart. De naam van de band verwijst naar het feit dat we allemaal ons leven voor een groot deel in onze eigen handen hebben. Misschien niet de omstandigheden waarin we moeten leven, maar wel de manier waarop we ermee omgaan. 'The name is about continuing your fight to live your life no matter what', dixit Bosse.

Met het oog op live shows, maakt de band momenteel werk van de uitbreiding van hun rangen. Gastdrummer Tommy is wellicht een voor de hand liggende keuze, gezien de jarenlange vriendschap. Momenteel wordt ook bassist 'uitgetest'. Maar het grootste probleem ligt bij Bosse zelf. Omwille van ernstige Tinnitus is live spelen voor hem geen optie. Als er aan touren gedacht wordt, zal er dus ook moeten worden uitgekeken naar een vervangende leadgitarist.

Wat het album betreft kunnen we in ieder geval positief zijn. 'Dead to Dust Descend' is een donkere – maar toch ook weer niet té donkere- EP waarop vooral nummers staan die vanuit de buik geschreven zijn, en waar een verhaal achter zit dat raakt. In My Embrace speelt op het gevoel, en maakt met deze plaat duidelijk dat ze niet achter één of andere grote naam aan gaan hollen om te verkopen. Ze hebben hun volledig eigen interpretatie van Black Metal en wat ons betreft effenen ze het pad naar een full-length album om in de gaten te houden.

Dead to Dust Descend

To Forevermore

Av Skynning Kommen, Mot Gryning Gar