Bloody Hammers - Under Satan's Sun

Erik Vandamme    10 juni 2014

Bloody Hammers, de band rond charismatisch meesterbrein Anders Manga, ontstond medio 2012. Ze brachten ondertussen twee albums op de markt, Bloody Hammers (2012) en Spiritual Relics (2013). Hun muzikale stijl kan je omschrijven als een mengelmoes van Doom Metal, Stoner Metal en Psychedelische rock. Under Satan's Sun, uitgebracht op Napalm Records, is ondertussen hun derde plaat. Kort samengevat zouden we zeggen: Klassieke Horror Waanzin met een snelle en donkere Stonerrock aankleding. We gaven de plaat enkele luisterbeurten, en kwamen tot volgende bevinding:

The Town The Dreaded Sundown klinkt log en dreigend, met duidelijke elementen van Doom metal in verwerkt, alvast een veelbelovende start van deze plaat. Het meezing gehalte ligt trouwens heel hoog bij Bloody Hammers. Dat blijkt o.a. bij Spearfinger en Death Does Us part. De stem van Anders Manga doet bovendien vaag wat denken aan Marylin Manson.

Dat Bloody Hammers fan zijn van shock metal en doom blijkt bij de Alice Cooper cover: Second Coming. Uiteraard qualitatief ver verwijderd van de grootmeester zelf, is het best een eigenzinnige en aardige ode aan deze laatste. We hebben al betere, maar ook slechtere covers gehoord.

Welcome To the Horror Show zet nog maar eens in de verf waar het om gaat bij Bloody Hammers. Er schemeren invloeden door van zowel Marylin Manson tot Alice Cooper wat ons doet vermoeden dat het vooral op het podium een visueel spektakel zou moeten geven. Althans deze, en alle songs op het album, zijn zodanig in elkaar gestoken dat ze perfect passen bij een horror Show. Dat het wel degelijk gaat over duistere machten, clowns die je vervaarlijk aankijken en bloeddorstige gedachten blijkt ook bij de titelsong: Under Satan's Sun.

Er gaat wel iets dreigend uit vanuit deze song. Verdere wegen worden bewandeld. Dead Man's Shadow On the Wall, The Last Alarm en afsluiter Necrommancer lijken uit hetzelfde hout gesneden dan hun voorgangers. En toch, ondanks al dat bewieroken van deze plaat, zit er een addertje onder het gras. Alles ligt zodanig op diezelfde lijn dat de aandacht naarmate de songs vorderen heel erg verslapt. Zondermeer zullen liefhebbers van bovennoemde artiesten en zogenaamde shock metal, hun gading hierin wel vinden. Maar helaas steekt geen enkel van de nummers boven de middelmaat uit. Op zich is dat wel jammer, want deze band, en het album, hebben zeker en vast potentieel. Waar we wel zeker van zijn, en dat hebben we al aangegeven, zijn het één voor één songs die, mits een de juiste visuele effecten, perfect zijn om live te brengen. Op schijf echter, zijn we iets te weinig overdonderd.

1. The Town That Dreaded Sundown
2. Spearfinger
3. Death Does Us Part