Ummagma – Lama

Erik Vandamme    3 juni 2014

Ummagma , het Oekraïne - Canadese duo Alexander Kretov en Shauna McLarnon, kregen bij ons al de nodige aandacht. Hun muziek is moeilijk te omschrijven, maar we horen vooral invloeden van rock, naar Ambient tot Shoegaze. Shauna profileerde zich voordien door het acapella zingen en werken met verschillende muzikanten uit Moskou, terwijl Alexx als solo gitarist vooral experimenteerde met home recording. Ummagma en Antigravity , die we beide reeds onder de loep namen , hebben ondanks dat ze bij een eerste luisterbeurt wat hetzelfde lijken toch een verschillende samenstelling.

Het titelloze album gaat duidelijk iets meer de rock kant op, en is dan ook meer toegankelijk. Terwijl Antigravity de gevoelige snaar probeert te raken en de experimentele kant van Ummagma meer in de verf zet. De rode draad door beide albums is echter een intens gevoel van rust die het hart raakt. Ummagma brengen met het album Lama een heel interessante plaat uit die remixen bevat van dat ene nummer.

Ze openen met Lama (Theatre of Delays remix). De zwevende aanpak die we al van Ummagma gewoon zijn komt hier boven drijven. Lama (go nogo Remix) zet dan weer de stem van Shauna wat meer in de verf, en is misschien het meest Ambient gerichte onderdeel van deze plaat. Op zich liggen de eerste vier versies wat in diezelfde lijn, maar deze laatste laat al iets anders horen dan de vorige drie.

Alles neemt een verrassende wending met Lama (Irregular Disco Workers Acid Feel) waar zowaar het discotheek gevoel komt bovendrijven. De song wordt plots heel dansbaar, en gedragen door percussie. Lama (Irregular Disco Workers Acid Feel) zet dus vooral aan tot het plaatsen van een dansje op de dansvloer. We menen ook wat van  die tam/tam geluiden ,die je ook hoort bij Afrikaanse muziek ,te herkennen. Snelle beats en zelfs een opbouw naar een climax zijn hier de rode draad dooreen het geheel. De zang wordt hier zo goed als achterwege gelaten.

Daarmee willen we geen afbreuk doen aan de andere versies uiteraard. Neem nu Lama (Sounds of the Sputnik Remix) waar de dansbare sfeer van voornoemde song wordt gecombineerd met bedwelmende ambient van de vorige nummers. Hier wordt de stem van Shauna wederom terug wat meer in de verf gezet. Deze remix krijgt daardoor een zelfs wat psychedelisch aanvoelende sfeer mee, vooral als Shauna haar stem de bovenhand neemt. Op zich is ook deze remix heel interessant en doordacht te noemen. Nogmaals, zonder afbreuk te doen aan de vorige remixen, lijkt vanaf Disco Workers Acid Feel andere heel verrassende wendingen te worden gegeven aan deze song.

Lama (Mind Movies Remix) drijft weer eens op die mooie stem van Shauna, ook de muziek vloeit mooi samen met de toch wat rustigere sfeer die wordt gecreëerd. Daardoor is deze versie misschien wel de meest intieme te noemen, behalve dan als de percussie even de hoogte ingaat. Ook hier klinkt weer die bedwelmende psychedelica wat doorheen het geheel. Afgesloten wordt met de originele Remix onder de noemer Lama (original Version) , in deze versie hoor je alle aspecten van voorgaande nog maar eens in elkaar vloeien. Op zich kunnen we stellen dat dit de kers op de taart is waar we zaten op te wachten. Nog één keer schipperen tussen intiem en dansbaar, tussen een rustige aardeweg en een drukke snelweg. Het is moeilijk kiezen welke remix we de beste vonden, maar Disco Workers Acid Feel en Sounds of the Sputnik Remix genieten net iets meer onze voorkeur.

Voor de luisteraars die Ummagma nog niet kennen, is vooral het concept heel interessant. Waarom? Omdat door amper één enkele song, in verschillende versies te gieten, de vele aspecten van dit duo uit de doeken wordt gedaan. Er zitten dansbare, bedwelmende tot snelle remixen tussen, genoeg keuze. Aan de luisteraar om uit te maken welke kant van Ummagma u het meest aanspreekt, onze keuze hebt u ondertussen al vernomen. Maar één ding is zeker, de experimentele aanpak van dit project bewijst nog maar eens dat deze artiesten zichzelf nog steeds blijven uitvinden, en daarom ook nog over voldoende inspiratie beschikken. Wat ons veelbelovend doet uitzien naar de toekomst.

Lama (Theatre of Delays Remix)
Lama (Alexander Robotnick Remix)
Lama (A copycat remix)