Light FM - Voices In My Head

Kim Andriessen    14 mei 2014

De kans is groot dat de naam Light FM u vreemd is, maar toch bekend bent met nummers van de Amerikaanse band. De muziek van het kwartet is namelijk te horen in bekende films als The Vow, Shrek 4 en The Wedding Chapel. Ondanks dit succes in Hollywood is het vijfde album van Light FM pas de eerste release op de Europese markt. 19 mei a.s. verschijnt Voices In My Head bij ons.

Muzikaal gaat Light FM terug naar de jaren '80 en het begin van de 90s. Op Voices In My Head geven de new-wave van The Cure en Jesus & Mary Chain, de shoegaze van My Bloody Valentine en Slowdive en de (elektro)pop van New Order en Roxette elkaar de hand.

Dat is een behoorlijke mond vol. OkΓ©, de originaliteitsprijs zal aan de band uit Los Angeles wel voorbij gaan, maar de indie- en waverock van het gezelschap ligt wel behoorlijk prettig in het gehoor. Light FM slaagt er in om van de talrijke invloeden een solide geheel te maken. Opvallend hierbij is de softe, welhaast vrolijke ondertoon.

Het intro van titeltrack Voices In My Head had bijvoorbeeld zo de volgende in The Cure's rijtje High en Friday I'm In Love kunnen zijn. Let Go en Black Widow klinken als New Order in een blije bui. En na het begin van PTSD wacht je automatisch op Marie Fredriksson, die op Hollow Inside zelf ook nog even lijkt warm te draaien voor de meezinger Sleeping in My Car.

Het maakt Voices In My Head tot een niet vernieuwende, maar wel bijzonder fijne feel good-plaat die zonder verveling op de repeat kan. Light FM uit Los Angeles heeft haar achtertuin, Hollywood, al lang en breed veroverd. Europa is het volgende doel. In het najaar gaat de band hier op tournee en met Voices In My Head zal de kans van slagen een hoge vlucht nemen.

1. Voices In My Head
2. Let Go
3. Hang It Up