Chickenhawk - Modern Bodies

4 november 2010

De EP van Chickenhawk “A. Or Not werd vorig jaar al door ons gereviewd en toen kwamen we tot volgende conclusie: “Chickenhawk heeft voor mij een dansbare plaat neergeplant bij Brew Records die potentieel heel veel kracht heeft. Er zit toekomst in deze band en dat is duidelijk hoorbaar. Elk lied heeft zijn gevoelens en gedachten op deze CD en bewijst nog maar eens dat Chickenhawk geen band is die onbekend gaat blijven …”. Ik ben eens benieuwd wat hun nieuwste album zal geven.

“Modern Bodies” is de titel van hun nieuwste full-lenght album en volgende zaken kunnen we jullie alvast meedelen: de 3 tracks van op hun EP ‘Nasa Vs Esa’, ‘Son Of Cern’ en ‘I Hate This, Do You Like It’ zijn ook terug te vinden op hun huidige album. Een goede keuze want het waren 3 krachtige songs. Laten we nu even kijken voor welke reactie de groep heeft gezorgd met “Modern bodies”.

Het album opent met een schrille schreeuw wat ervoor zorgt dat ik onmiddellijk weer aan de hysterische metal wordt herinnerd van hun eerste album. De drums in het album zorgen ervoor dat ik door de ruimte wordt geslingerd en pas op het einde van elk lied terug de grond kan raken. Een positief punt aan de gehele plaat is de stem van de zanger. Het is geen zang, grindcore, of zwaar gebrul maar eerder een schreeuw van iemand die op Alcatraz gevangen zit. Door merg en been gaat het wat evenveel betekent als dat de zanger zijn doel bereikt heeft.

Chickenhawk is geen band om in de hokjestherapie te plaatsen van muziekgenres. De omschrijving luidt metal maar ik heb toch meer het gevoel dat er punkrock en experimentele grunge in verwerkt zit. Een niet typische samenhang weliswaar maar dit geeft de groep nu net dat unieke. Chickenhawk kan het best vergeleken worden met The Melvins. Al ligt het tempo van Chickenhawk nu net een trede hoger. Tevens straalt de groep ook meer kracht uit dan The Melvins.

Conclusie voor dit album kan ik dan bijna evenredig evalueren als hun vorige album: De groep heeft een album neergezet waarbij ze ten volle gebruik maken van hun instrumenten en zangkwaliteiten. Door het optimale gebruik hiervan wordt er een gevoel van onrust, stress en hysterie ontwikkelt wat ervoor zorgt dat de band juist zo goed klinkt. Ben je een fan van snelle metal met experimentele grunge en punkrock invloeden, dan is Chickenhawk hun nieuwste album iets voor u! Respect voor de groep.