ControlState - The Delta Pack

Erik Vandamme    8 mei 2014

Metalcore uit Ieper. Dit staat te lezen op de facebook biografie van ControlState. Je magΒ  deze stelling echter nuanceren. Maar meer daarover later. De band ontstond in 2007, en steekt inderdaad haar voorliefde voor het metalcore genre niet onder stoelen of banken. In 2009 brachten ze een eerste album uit dat op heel goede recensies werd onthaald: The Powerhouse. Het zag er naar uit dat de band aan een grote opmars bezig was, maar lineup wisselingen, gebrek aan optredens en interesse voor hun muziek werd hen in 2012 bijna fataal. Gelukkig besloot de band in 2013 alsnog een nieuwe poging te wagen, en in eigen beheer komt nu het album The Delta Pack uit. We legden ons oor te luister en stellen vast dat dit niet zomaar metalcore van het zevende knoopsgat is!

De Intro licht al een tipje van de sluier. De melodieuze aanpak van dit nummer, gecombineerd met typische uithalen van gitaar en grunts passen enigszins in het metalcore plaatje, maar omvatten dus veel meer dan dat. Dit zet zich verder in het zelfs zeer subtiele en pakkende The Secret, waar de vocale aankleding je kippenvel bezorgt.

Die opbouw blijft nagenoeg doorheen de ganse plaat hetzelfde. Meeslepende intro's, verpulverende gitaar riffs en die verzengde grunts die je bij je nekvel vastgrijpen.  Waterfall bijvoorbeeld nodigt je uit tot een stevig potje headbangen en laat je badend in het zweet achter. De instrumentale aanpak is van een technisch heel hoogstaand niveau waardoor we bij ons stelling blijven: dit is geen gewone metalcore, dit tilt het  genre naar een veel hoger niveau.
De gemiddelde duur van de songs is ook langer dan we gewoon zijn in het genre. Road to Reason heeft bijvoorbeeld een duurtijd van circa zes minuten. In die tijd overtuigen de heren ons nog meer van hun kunnen. Hun speelervaring, maar ook de geweldige sterke aspecten van hun belangrijkste instrument -de stem- worden in deze song nog maar eens in de verf gezet. Neem het van ons aan, deze avond hebben we gegarandeerd weer nekpijn!
Als we dan toch een klein puntje van kritiek mogen aanhalen: ondanks alles liggen de songs ietwat te vaak op diezelfde lijn. Leap of Faith, The Brigde of Tyrant, allen zijn gebouwd rondom datzelfde beginsel. Maar meteen weerleggen we die kritische noot door erbij te vertellen dat binnenin elk van die songs wel voldoende tempowisselingen zitten, waardoor dit euvel snel is vergeten.
En net als we denken 'nu hebben we het gehad', worden we vergast op het  hoogtepunt van het album. Het meer dan acht minuten durende The Price is een regelrecht metalcore epos dat je niet elke dag tegenkomt.  De perfecte afsluiter.
Verpulverende drums, snoeiharde gitaren en screams die de haren op je armen ten berge doen rijzen! Meer hebben we niet nodig om ons te overtuigen van de klasse van The Delta Pack. Mogen we de organisatoren van festivals en elkeen die begaan is met de hardere subgenres in de metalwereld dan ook aanraden deze jongens een grote kans te geven want ze verdienen gewoon meer feedback! ControlState levert een klasse album af dat niet alleen bestemd is voor de doorsnee metalcore luisteraar. Met dit album zullen ze een breder publiek aanspreken, van metal tot hardcore.

1. Intro
2. The Secret
3. Waterfall