Reena Riot - Stop / Reverse

Kim Andriessen    5 mei 2014

Schrijver Herman Brusselmans is laaiend enthousiast. Hij sprak uit dat ze blues kan herdefiniëren, dit een nieuw maar vertrouwd geluid kan geven en tot een genre kan maken dat ook vandaag nog tijdloos is. Dat zijn nogal andere teksten dan de sinistere avonturen van Pitface. De vraag wie zo'n gevoelige snaar kan raken bij de langharige parabelauteur uit Gent is op z'n zachtst gezegd interessant.

Het antwoord is Reena Riot. Of, beter gezegd, de Vlaamse singer-songwriter Naomi Sijmons. Net als bij Brusselmans bestaat de carrière van Sijmons bij de gratie van de stad Gent. Indruk maakte ze tijdens de Gentse Feesten van 2011 en haar eerste EP (2013) is in de lokale Studio Boma opgenomen. Deze maand, mei 2014, verschijnt er nieuw materiaal van de Gentse: Stop / Reverse bevat vijf roots- en bluestracks.

De invloeden van Reena Riot lopen uiteen van Bonnie Riatt tot PJ Harvey en Patti Smith. Het gaat veel te ver om de muziek van Gentse te vergelijken met deze iconen van vrouwelijke singer-songwriters. Bovendien zou dit een onrealistisch verwachtingspatroon scheppen, terwijl het bijzondere van haar album Stop / Reverse juist de onbevangenheid is.

Verder is de muziek van Reena Riot is ook lang zo rauw niet als eerder genoemde blueszangeressen. Dit is waarschijnlijk ook het punt waar Brusselmans zijn herdefiniëring vandaan haalt. Stop / Reverse is in plaats van ruw veel meer een hartverwarmend plaatje. De vijf bluesnummers worden op zachte en integere wijze door Sijmons ingezongen en kennen een melodieuze piano- en spannende gitaarbegeleiding.

De kracht van Stop / Reverse is dat het steeds meer van je aandacht opslokt. Denk je aan het begin nog een lekker achtergrondmuziekje onder de naald te hebben gestopt, zit je aan het einde gefascineerd te luisteren naar Reena Riot. Precies op tijd voor het hoogtepunt van het album, het afsluitende The Needle, waar middels een professionele spanningsopbouw naartoe wordt gewerkt. Na Herman Brusselmans is ook Snoozecontrol overstag. Bent u de volgende?

1. Stop / Reverse
2. I Belong To You
3. Army Boots