Folly & The Hunter - Tragic Care

Kim Andriessen    4 mei 2014

Een hoes met vliegende geesten in een schemerig berglandschap, een album genaamd Tragic Care en songtitels als How it Came Down en Our Stories End: nee, de voortekenen liegen er niet om. Het nieuwe album van de Canadese folkband Folly & The Hunter zit vol verdriet. Zoals de titel al doet vermoeden ontleent de muziek haar inspiratie aan tragische voorvallen. Naar zeggen van de band verhalen de teksten niet sec over stukgelopen relaties, maar juist ook over de gevolgen en effecten daarvan.

Toegegeven, het klinkt misschien niet heel inspirerend. Toch loont een luisterbeurt van de tweede release van Folly & The Hunter. Tragic Care bevat tien (sorry voor de woordkeuze) hartverscheurende indie/folksongs. Leadzanger Nick Vallee geeft zich over en de berusting weerklinkt op Tragic Care. Met minuscule aandacht voor de details en een loepzuivere productie weet Folly & The Hunter de melancholische sfeer angstaanjagend dichtbij te brengen. Dat is knap. Opener Watch for Deer at Dawn laat je niet los en trekt je mee in een duistere wereld.

Toch is er ook ruimte voor licht in de tunnel die Tragic Care heet. Volgens de band moeten we de schoonheid van teleurstellingen onder ogen zien en natuurlijk het onvermijdelijke 'keep the faith' niet vergeten.

De verschillen tussen de tien songs zijn vrij minimaal en de spanningsboog komt gedurende de luistertrip wel wat losser te hangen. Het verdriet is onafwendbaar en heeft de woede al lang en breed ingehaald. Emotionele uitspattingen blijven dan ook achterwege. Het doet niets af aan de schoonheid van de indiefolk. De sympathie die Tragic Care zal oproepen komt Folly & The Hunter meer dan toe.

Wilt u het Canadese kwartet live in actie zien? Dat kan op korte termijn: 9 mei a.s. in Amsterdam (Paradiso) en/of 14 mei a.s. in Antwerpen (Kavka).

1. Watch for Deer at Dawn
2. Vultures