Lacuna Coil – Broken Crown Halo

Erik Vandamme    8 mei 2014

Als paddenstoelen schieten ze uit de grond, de releases van Female Fronted Metal bands. Een van die nieuwe platen is deze van het Italiaanse Lacuna Coil, in het genre al jaren één van de favorieten van ondergetekende. Onlangs meldden Cristiano "Criz" Mozzati (drums) en Marco "Maus" Biazzi ( gitaar) dat ze de band, om persoonlijke redenen, zouden verlaten. Ze werkten echter wel nog mee aan het nieuw album van Lacuna Coil.Broken Crown Halo is de titel van hun nieuwste schijf. We namen het kleinood onder de loep.

Wat we altijd al sterk gevonden hebben aan Lacuna Coil, is het opvallend zuiders temparement dat hen eigen is:  het zijn dan ook Italianen. Maar hun tegelijk donkere melancholie blijft ook op Broken Crown Halo stevig behouden. Nothing Stands In My Way geeft de toon aan. Zombies schept dan weer een sfeer alsof je in een horrorfilm wordt achtervolgd door...  zombies. Wel meer songs op dit album zijn trouwens geïnspireerd door horror movies. Neem nu Die and Rise. Werewolf in the Nightlife, you won't believe your eyes ... Het thema is duidelijk.
Hostage of the Light ligt wat in dezelfde lijn, maar Victims laat een gevoeligere kant zien van Lacuna Coil.  De samensmelting van de stemmen van Andrea en Cristina Scabbia zorgt daarbij als het ware voor een onvergetelijk, magisch moment. De meest opvallende tracks op dit album zijn uberhaupt deze waar Andrea en Cristina hun stemmen samenvoegen tot één geheel, zoals bij het prachtige en aangrijpende I Burn in You. Net zoals bij het eerder genoemde Victims krijg je weer die donkere, gevoelige kant te horen van Lacuna Coil. De gothic invloeden zijn op deze twee nummers het sterkst aanwezig.
Verder is het opvallend hoe met dit album wordt teruggegrepen naar die sound die Lacuna Coil groot heeft gemaakt. Dezelfde sfeer die je ook terugvindt op albums als Karmacode en Comalies, om maar twee voorbeelden te geven uit het rijk verleden van Lacuna Coil. Begane wegen worden verder bewandeld met In The End I Feel Alive en het circa zes minuten durende sluitstuk One Cold Day, dat wat diepgang betreft kan gezien worden als eentje om in te kaderen.
Conclusie : los van een paar kleine verrassingen, blijft Lacuna Coil trouw aan het verleden. Met Broken Crown Halo levert de band weer een meesterwerk af in het Femal Fronted Metal genre, waar vele bands een puntje kunnen aan zuigen. We zijn wel benieuwd naar het vervolg op dit verhaal, nu twee boegbeelden de band hebben verlaten.
Hoe dit album live klinkt, kun je deze zomer ontdekken op Alcatraz Metal Fest, in Kortrijk. Lacuna Coil staat er op vrijdag 8 augustus op het podium. Wij zijn alvast benieuwd.

Nothing Stands In Our Way
Zombies