Transport Aerian - Love.Blood. Live

Erik Vandamme    11 mei 2014

Transport Aerian is het project van zanger/multi-instrumentalist Hamlet. We hebben op de website snoozecontrol.be reeds verschillende keren aandacht besteed aan deze rasartiest. Hoewel hij al sinds 2003 naarstig aan het werk is bracht hij pas in 2007 een eerste album op de markt The Dream. Op het daarop volgende Blessed (2009) bleef hij begane wegen, een mix van sombere instrumentale en vocale meesterwerken die de gevoelige snaar raken, verder bewandelen. Charcoal volgde in 2010.

Het daarop volgende album Bleeding (2013) kreeg bij ons ook een recensie, we schreven hierover: "Vooral de vocale aankledingen geven ons meerder keren koude rillingen. Die meer duistere kant zorgt er trouwens voor dat hij niet in de herhaling dreigt te vallen. Geen oorverdovende uithalen, maar ook niet zeemzoet, schipperend tussen dat hard gaan en zalvend probeert hij de grijze middenweg te bewandelen. Dat is wat er op dit nieuw album nog het meest wordt gedaan. Bleeding moet je hart wat laten bloeden, zo kan het letterlijk worden bekeken.

En dankzij die toch meer Doom aanvoelende sfeer slaagt Hamlet er toch weer in een plaatje voort te brengen in verlengde van wat hij ooit heeft gedaan, maar dus ook net iets anders. Nu brengt Transport Aerian een live album uit. Love.Blood.live dat is opgenomen tijdens verschillende concerten in België. De line up bestaat uit : Hamlet: Vocals, Keyboards, Guitars, loops and samples triggering, real-time programming, Bass (6) en Stefan Boeykens: Guitars, guitar loops."

De meeste songs komen van het laatste album Bleeding, en worden deze keer dus live gebracht. Love klinkt nog intensiever dan op de regulaire plaat, de stem van Hamlet doet me, door de vaak wat dreigende ondertoon, zelfs denken aan Nick Cave. Door deze songs live te brengen klinken ze dus nog krachtiger, en wordt de donkere kant hiervan zelfs meer in de verf gezet. Inspire, eveneens van het album Bleeding geeft ons datzelfde gevoel. Maar het is niet zo dat alles op dezelfde lijn ligt, net door de tempowisselingen voel je dat het optredens waren met verschillende emoties en gevoelens.

Want naast dat eerder dreigende, zijn er best ook songs die de gevoelige kant laten zien van Transport Aerian. Nightsky is omgeven door een aura van diepe, intense, en naar de strot grijpende arrangementen. Een twinkelende gitaar en de zalvende stem van Hamlet zorgen voor een waar kippenvelmoment. Deze song krijgt toch ook het Nick Cave gevoel mee , waarover we het eerder al hadden, vooral dan  als Hamlet zijn stem verheft. Maar algemeen bekeken is dit een van de meest gevoelige songs op dit album. Onder die noemer kan je ook Triangle Town rekenen. Geen geluidsmuren worden afgebroken, geen oorverdovende uithalen, maar een zwevend gevoel van diepe rust komt over ons heen, vooral wanneer de akoestische gitaar zachtjes twinkelend ons hart bespeeld.

Vaak voelen de songs zelfs aan als een aanklacht, zoals bij het eerdere aangegeven Triangle Town bijvoorbeeld op het einde gebeurd. Radio Void, van het album Blessed, is nog een mooi voorbeeld van die laatste stelling. Het bevatte, vermoedelijk net doordat het live wordt gebracht, diezelfde smerige uithalen die we ook terugvinden bij Nick Cave and the bad Seeds. Zowel door de duivels uitdrijvende stem van Hamlet, als de verschroeiende gitaar riffs , die je de nek omdraaien. Je met de neus op de feiten drukkende, blijf je geboeid luisteren. Om daarna als verweesd achter te blijven. Prachtsong, die live nog beter in de verf wordt gezet dan op plaat.

We vragen ons altijd af, waar zit het gevoel dat alles live wordt gespeeld op een live album? Doorgaans krijg je nooit datzelfde gevoel, als op het podium. Helaas is dit ook hier het geval, je weet dat het live is gespeeld, maar nergens hoor je applaus, of een reactie uit het publiek. Nu, dat hoeft uiteraard niet, want doorgaans zorgt dit zelfs  voor een minder sterk punt aan een live-plaat, maar soms kan zo een kreet uit het publiek net een meerwaarde geven aan een live-album, als  een soort aanwijzing dat dit alles wel degelijk live is gebracht. Het verschil zit hem op Love.Blood.Live echter dus eerder in de manier waarop de gekende songs naar voor worden gebracht. Wat dus wel opvalt is, zoals we aangaven, de intensiteit die nog hoger gaat klinken live dan op de globale cd. Van somber, over dreigende, naar je murw slaan. Het zit allemaal verweven in dit album. Maar dan in hogere versnelling.

Al bij al zou je Love.Blood.Live een soort best of album kunnen noemen, waar alle aspecten en songs die Transport Aerian ooit heeft voortgebracht zijn verweven tot één geheel. Ondanks het feit dat de meeste songs komen van de laatst uitgebracht cd, geeft het voor de luisteraar, die deze artiest beter wil leren kennen, een perfect beeld van zijn kunnen. Ons hoeft hij niet meer te overtuigen, we kunnen alleen aanraden deze en al zijn andere albums een kans te geven.

Het album Love.Blood.Live is bovendien ook te verkrijgen via deze link : http://melodicrevolutionrecords.com/album/love-blood-live

1. Love
2. Inspire