Exxperior - Killing Entertainment

Erik Vandamme    28 april 2014

Exxperior is een Duitse Thrash metal band. Ze ontstonden medio 2010 en brachten naast twee demo's reeds een full album uit. Call for Sanity werd uitgebracht in 2011. Ondertussen bleef Exxperior niet bij de pakken zitten en brachten ze een nieuw album uit, in eigen beheer, Killing Entertainment. Exxperior brengen een puur old school vorm van Thrash metal dat teruggrijpt naar de prille jaren '80 wat al merkbaar is bij de eerste reeks songs. We gaven het plaatje enkele luisterbeurten.

Hoewel zij zich als thrash metal profileren, zitten er echter ook death metal invloeden in hun sound, maar meer hierover later in dit artikel. De eerste drie songs Science, Toxic Avenger en Killing Entertainment laten niets aan het toeval over en zijn inderdaad wel degelijke pure thrash metal. De typische muzikale aankleding, en bulderende stem zorgen ervoor dat we in eerste instantie zelfs een beetje een dertien in een dozijn gevoel krijgen. Vergis je echter niet, hoe verder het album vordert, hoe interessanter het lijkt te gaan worden.

Vooral de instrumentale aankleding begint vanaf I Am Your Death, we zijn dan zes nummers verder, technisch hoogstaander te klinken. Hier zijn voor het eerst ook de eerder death metal invloeden merkbaar. De grunts gaan plots dieper, we zouden haast zeggen gepolijst, gaan klinken. De gitaarsolo's snijden tevens als scherpe messen door je heen, en plots zijn we vertrokken voor een stevige rit. Bovendien geldt de stelling, een plaat in zijn geheel beluisteren vooraleer te oordelen, hier meer dan ooit. De toon is gezet, Warden of Infinity, Thrash Insanity en Exx song gaan op dezelfde elan door, het combineren van dead metal en thrash metal zorgt ervoor dat we Killing Entertaiment plotseling wel zien zitten. Onze eerder stelling : het klinkt wat eentonig, en we hebben een dertien in een dozijn gevoel mogen we plotsklaps volledig opbergen.

En dan moet het sterkste nog komen. De vijf laatste songs vertellen zelfs een verhaal.  In de vorm van vijf Chapters , The Curse of Misery , krijgen we plots een heel  donkere kant te zien van Exxperior die we niet hadden verwacht. In elk geval krijgen we de donkere , en rauwe kant, te verwerken van het thrash metal genre. Daarnaast verdrijven de verpulverende gitaarsolo's op deze laatste vijf Chapters, elk beetje twijfel dat we voorheen hadden, tot er niets meer van overblijft.

Conclusie : Killing Entertainment is een groeiplaat. Beginnend met gewone, pure thrash metal, worden gaandeweg invloeden gebracht van andere genres in dat metalgebeuren. Waardoor het plaatje steeds meer en meer interessanter wordt, tot een climax van vijf Helse mooie Chapters, die ons uiteindelijk overtuigen dat Exxperior veel meer in hun mars hebben dan een zoveelste thrash metal bandje te zijn in een lange rij, wel integendeel. Aan de luisteraars kan ik dan ook adviseren, lees het boek van begin tot einde, de slotsom en ontknoping neemt een heel onverwachte en verrassende wending aan, die je niet aan je mag laten voorbij gaan, en het waard maakt de trip tot het einde van de reis verder te zetten.

1. Science 01:03
2. Toxic Avenger 02:58
3. Killing Entertainment 04:03