Warckon - High Treason

Pieter-Jan Vanden Broeck    27 april 2014

Wanneer Geraardsbergen ter sprake komt, wordt er spontaan gedacht aan mattentaarten of aan ‘de Muur’. Wie echter een voorliefde koestert voor Thrash Metal mag Geraardsbergen gerust ook associëren met Warckon. Hun eerste wapenfeit, The Madman’s Lullaby, kwam in april 2011 op de markt. Dit debuutalbum was verre van onverdienstelijk en resulteerde in heel wat concertaanvragen. Bijna exact 3 jaar later is de tijd gekomen voor een opvolger. Deze luistert naar de naam High Treason.

Warckon’s tweede langspeler  vangt aan met de rustige intro Mare Tranquilitatis. Meteen hierna is het de beurt aan het furieuze The Weak, een nummer dat de toon zet voor de rest van het album. De vocalen van Wouter Langhendries liggen erg prettig in het oor. Op muziektechnisch vlak moet er niet worden ondergedaan…het klopt simpelweg allemaal! (My Very Own) Moriarty begint enkele versnellingen lager om iets later volledig uit te barsten. De voornaamste ‘gitaarriff’ van dit nummer mag dan wat minder complex zijn, het weet de luisteraar volledig mee te slepen. Het titelnummer High Treason wist me te verrassen met zijn aangenaam en meezingbaar refrein. Het gesproken gedeelte aan het einde van dit nummer betekent zeker een meerwaarde al is het Britse accent even wennen. Met Choir of Shadows wordt er volledig op dit elan doorgegaan. Dawn of the Era Gargoylaes onderschrijft nog maar eens de klasse van Warckon. Zowel qua vocalen als wat de ritmesectie betreft is het smullen geblazen. Sleeper is in tegenstelling tot wat de titel suggereert lang niet slaapverwekkend al is het ietwat anoniemer in vergelijking met de overige nummers op deze plaat. The Samurai ligt geheel in lijn met het voorgaande nummer. Bij wijze van afsluiting wordt de luisteraar nog getrakteerd op het instrumentale Mutant Messiah. De digitale promoversie die mij werd toegestuurd bevatte tevens een bonusnummer getiteld Grief Is in the Eye of the Beholder dat zowel qua titel (Eye of theBeholder) als op instrumentaal vlak iets te veel aan Metallica doet denken.

Afsluitend lijkt het me allesbehalve overdreven om High Treason als een uitmuntende ode aan Thrash Metal (oude school) te bestempelen. Het is duidelijk dat Warckon de mosterd haalde bij een resem aan legendarische bands in het genre. Het was bijna 3 jaar wachten op dit album, maar hiervoor werden we ruimschoots beloond! High Treason weet het debuutalbum met verve te overtreffen en laat van de luisteraar geen spaander heel. Een stevige aanrader voor liefhebbers van Thrash Metal!

1. Mare Tranquilitatis

2. The Weak

3. (My Very Own) Moriarty