Paaspop - Dag 2 -19/04/2014

Tom V    22 april 2014

Paaspop is ondertussen al een aantal jaar de opener van het festivalseizoen, en met een slogan als ‘3 Days and Nights of Pop Rock Dance and Theatre’ kan er geen twijfel bestaan over waar Paaspop voor staat. Plezier en entertainment staan voorop, en met het weer van de afgelopen dagen hadden de 58.000 bezoekers van dit festival dan ook niets te klagen. Naast een vol programma aan muziek en theater, verdeeld over 11 podia, waren er ook nog genoeg andere dingen te zien en te beleven op Paaspop 2014. Van een strand tot een outdoor woonkamer, en van ouderenbingo tot een heuse ballenbakdisco: niets is te gek op Paaspop.

Met zo’n uitgebreid programma is het moeilijk om een keuze te maken of echt te spreken van hoogtepunten, maar een mens heeft nu eenmaal beperkt de tijd en keuzes moesten gemaakt worden.

Zaterdag 19 april

Navarone / Phoenix
De zaterdag begint goed met de vijfkoppige Nederlandse band Navarone in de Phoenix. Met hun hypnotiserende sound weet deze nog relatief onbekende groep het al wakkere toegestroomde publiek aardig te boeien. De combinatie van de hoge stem van de zanger en de gitaarpartijen van de twee gitaristen zorgt voor een afwisselend en energiek optreden.

Dotan / Apollo
Deze Nederlandse singer-songwriter is moeilijk te missen geweest op de radio de afgelopen tijd. Zijn betoverende, lieve liedjes weergalmen prachtig door de grote Apollo. Het samenspel van de stem van Dotan met die van de andere vijf vocalisten in de groep zorgt voor magische harmonieën en de sfeer die heerst doet nog het meeste denken aan die in een sprookje.

Halestorm / Phoenix
Deze female-fronted hardrock band uit de VS staat bekend om hun energieke optredens, en dat is precies wat ze hier op Paaspop laten zien. Ondanks dat zangeres Lzzy Hale in eerste instantie in volume wordt overstemd, weet ze zich te herpakken na een gevoelige ballad, zichzelf begeleidend op keyboard. Naast deze sterke frontvrouw is er ook een grote rol weggelegd voor de drummer van de groep, die een aantal minuten durende soloperformance doet. Hij brengt het publiek tot springen en meezingen, waarbij ook een kleine moshpit niet mocht ontbreken.

Splendid / Apollo
De groep Splendid uit Den Haag brengt een energieke mengeling van pop, reggae en rock naar Paaspop. Vooraf aangekondigd als ‘brengers van vrolijkheid’ past hun muziek perfect bij het zomerse weer buiten. In de Apollo zorgt de groep voor een feestje waarbij door jong en oud gedanst en gezongen wordt vanaf het eerste refrein. De bijzondere combinatie van de uptempo muziek met blazers, en de unieke stem van de zanger en twee zangeressen maakt Splendid een unieke live band die een bijzonder enthousiasme bij het publiek los weet te krijgen.

Band of Skulls / Phoenix
Band of Skulls weet op zaterdagmiddag de Phoenix goed vol te krijgen met hun stevige en zeer strak uitgevoerde garagerock. Hun muziek valt vooral bij het oudere deel van het publiek erg in de smaak. Van interactie met het publiek moet deze Britse band het niet hebben; de muziek staat centraal gedurende het optreden, met als enige onderbrekingen een bedankje en een korte introductie bij een aantal nummers. Meer verwacht het publiek ook niet, en al met al was het optreden van Band of Skulls een uur gevuld met sterke nummers, perfect uitgevoerd door het trio.

La Pegatina / Apollo
Deze skaband uit Barcelona mag misschien niet de grootste naam op het Paaspop-affiche zijn, ze weten wel een memorabele show neer te zetten. In een aardig volgelopen Apollo weet deze groep enthousiaste Catalanen iedereen aan het dansen te krijgen, en worden er flinke meters polonaise gelopen zowel in de zaal als op het podium. In één woord: feest!

Blood Red Shoes / Phoenix
Dit muzikale duo uit Brighton, Engeland, maakt een aparte mengeling van grunge en indierock. De gitariste en de drummer nemen beiden de zang voor hun rekening, wat resulteert in een unieke sound, die zij live perfect ten gehore weten te brengen. Het duo heeft duidelijk lol in het optreden, en dit straalt af op het publiek, ondanks dat er van interactie nauwelijks sprake is. Er werd afwisselend ouder en nieuw materiaal gespeeld, wat nummer voor nummer enthousiast ontvangen werd. Meerdere crowdsurfers wisten hun weg over het publiek te vinden.

De Jeugd van Tegenwoordig / Apollo
Nadat deze Nederlandse rapformatie bestaande uit Willie Wartaal, Vieze Fur en Faberyayo in 2005 plotseling doorbrak met het nummer ‘Watskeburt?!’ zijn ze niet meer weg te denken uit de Nederlandse en Vlaamse hitlijsten. De Jeugd doen waar ze het best in zijn: volle zalen vermaken met hun catchy tunes en uitdagende teksten. Het publiek wat hier op Paaspop is toegestroomd is erg gevarieerd, maar jong en oud lijkt even geamuseerd. Vooral hun recentere hit ‘Sterrenstof’ wordt door velen uit volle borst meegezongen. De lol die het trio heeft op het podium straalt af op het publiek, en ze weten een zeer entertaining optreden neer te zetten.

And So I Watch You From Afar / Jack Daniel’s Stage
De muziek van deze Ierse groep is moeilijk in woorden uit te drukken. Met hun meerstemmige gitaargeweld, drumpartijen, en schaarse koorzang weet deze band menig toeschouwer te verbazen en te boeien. De Jack Daniel’s Stage is aardig volgelopen met mensen die deze groep kwamen aanschouwen, en zij worden niet teleurgesteld: ASIWYFA speelde een ongelofelijk strakke set, met een grote dosis passie en enthousiasme. De muziek van deze groep komt nergens zo goed tot zijn recht als live, en dat blijkt ook hier op Paaspop maar weer.

Triggerfinger / Apollo
De Belgische hardrockband Triggerfinger is inmiddels uitgegroeid tot een naam van proportie. Ook hier op Paaspop bewijzen ze dat dit niet voor niets is: met een sterk en stijlvol optreden zoals men van deze band gewend is weten zij een volle Apollo te vermaken. Zanger en gitarist Ruben Block weet niet alleen nummers te zingen, maar hij vertelt met zijn teksten een verhaal. Dit is ook live iets wat de band uniek maakt.

Peter Pan Speedrock / Phoenix
Peter Pan Speedrock is inmiddels een vaste naam op het Paaspop-affiche: deze editie markeert maar liefst hun 16e optreden op het festival. De mix van punk, hardrock en rockabilly van de Tilburgse groep is een publieksfavoriet. Al voordat de groep opkomt is het publiek uitgelaten, en de Peter Pan Speedrock-shirtjes zijn goed vertegenwoordigd. Na de aankondiging van ‘mascotte’ Dikke Dennis kan het feest beginnen, en breekt de band de tent af.

The Prodigy / Apollo
The Prodigy, wie kent ze niet. Het bijzondere aan deze Britse dance-act, die al sinds de jaren ’90 actief is, is dat zij door hun performance en punkattitude ook een rockpubliek weten te bereiken. Dat blijkt ook uit de grote hoeveelheid mensen die naar de Apollo is gekomen voor hun optreden; de tent staat propvol. The Prodigy maakt de verwachtingen waar met een ijzersterk optreden en een perfect op de harde muziek afgestemde lichtshow. De getoonde beelden op de schermen vullen de lichtshow nog eens aan, waardoor ook het publiek achterin het volle gevoel van het optreden meekrijgt. Enige kritiekpunt dat hierbij genoemd kan worden is dat een deel van het publiek al voor het einde van de show naar hun tent vertrok doordat de groep een aantal bekende nummers al vroeg in de set speelde.