Sierra PSLIP

Sylvie Huybrecht    11 april 2014

Het album 'PSLIP' van het Canadese trio Sierra is inmiddels al lang geen nieuwe release meer. 'PSLIP' kwam medio 2013 op de markt als een soort test case voor het nieuwe label 'Retro Futurist', waar Kylesa aan de touwtjes trekt. De plaat is helemaal aan ons voorbij gegaan tot we een paar maanden geleden naar de Kreun in Kortrijk afzakten om er Kylesa live mee te maken. In hun voorprogramma hadden ze twee bands meegenomen die bij hun eigen label onder contract staan: Jagged Vision en Sierra. Een raak schot, want Sierra maakte die dag niet enkel op ondergetekende een sterke indruk. Getuige daarvan is het feit dat die bewuste avond alle exemplaren van zowel de vinyl versie als de CD versie van 'PSLIP' over de merchandising toonbank gegaan zijn, waardoor de fans in Keulen de dag erna moesten bediend worden met tegoedbonnetjes.

Eén van die exemplaren van 'PSLIP' is dus in mijn fototas terecht gekomen, en dat heb ik me nog geen minuut beklaagd. Sterker nog: hoe vaker ik deze plaat hoor, hoe meer ik het potentiëel van Sierra begin te voelen, en mijn verwachtingen naar een volgend album toe beginnen intussen hoog gespannen te geraken. Hoewel, dat zal nog niet voor morgen zijn. De band heeft, zoals je wel vaker ziet bij stoner bands, geen haast wat dat betreft. Ze zullen nog wel terug naar ons land komen later dit jaar, maar nog niet met nieuw werk, lieten ze me weten. Inmiddels gaan ze ook op zoek naar een drummer die hen op de volgende tour kan vergezellen. Sierra bestaat immers in de eerste plaats uit blonde zanger/gitarist Jason Tayler en bassist Robbie Carvalho, en de drummer is tijdens het touren voorlopig eerder een gastdrummer. Uit hun facebookberichten blijkt dat de man die wij live aan het werk zagen in de Kreun de band alvast niet opnieuw zal vergezellen op de volgende tour. Een geluk bij een ongeluk misschien, want als er in de Kreun dan toch mindere commentaren te horen waren over Sierra, dan betroffen ze de drummer. We wachten dus in spanning af.

Intussen focussen we maar op PSLIP, want dat is een vaste waarde geworden waar stoner fans niet meer rond kunnen. Even de 'Pslip in' en de 'Pslip out' terzijde gelaten -want dat zijn respectievelijk de intro en de fade out', blijven er nog 7 tracks over op dit album, waarvan 'Psquigalogz' een instrumentaaltje is dat de plaat in twee verdeelt. Wat ik nu zeg zal vast eigenaardig klinken, maar PSLIP is in mijn oren zodanig een geheel, dat het mij pas na onnoemelijk veel luisterbeurten en een blik op de bijgevoegde songteksten is opgevallen dat er hoegenaamd een instrumentaal nummer op deze CD staat. Wellicht komt dit omdat de zang op dit album niet dominant is. De teksten zijn kort of worden herhaald, en de rauwe stem van Tayler zit verstrengeld in de muziek, eerder dan er bovenuit te stijgen. Wel van primordiaal belang zijn de schitterende baslijnen en het rollend maar toch melodieus gitaarwerk. Sierra heeft ook een psychedelisch kantje, maar dat zit eerder in de enigmatische tot prozaïsche aard van de lyrics, dan in het muzikale gedeelte, dat met zijn zwaar gestemde gitaar toch eerder tot aarding dwingt dan tot zweven. In die zin is er weinig gelijkenis met Kylesa, dat hen onder de vleugels nam. Sierra is een pak steviger en zou naar rock neigen, maar daarvoor vallen de drums dan net te licht uit.

'Little Smoke' laat het album langzaam op gang komen met het inhaleren van de gegeerde grassen, maar 'Control Folly' drijft het tempo meteen stevig op. '100' is dan een eerste zware filosofische overpeinzing, over de minder rooskleurige toekomst van de aarde en de mens, wat al eens het gevolg kan zijn van genoemde grassen als men van nature eerder een doemdenker is.

Na de instrumentale break gaat Sierra er met verniewde energie tegenaan met 'Into Nothing', waar Phillip Cope van Kylesa als gastzanger invalt. Het verhaal loopt op zijn einde met 'Smoke Filled Room' waar 'reality strikes and cuts right through'. Einde van de trip, of was het PSLIP, met de cruciale vraag: 'have I reached the highest high, have I sunken the lowest low?' Kortom, een hele levensbeschouwing na het roken van wat weed in 7 etappes, zonder zeurderig of klef te worden. Dat is PSLIP.

Iedereen die zich jaarlijks een ticket voor Roadburn aanschaft, zou deze plaat in zijn collectie moeten hebben. Sierra is zalige stoner, met de nadruk op de stevige kant van het genre. We kunnen niet anders dan deze plaat hoog aanschrijven. Voor mijzelf ben ik tevreden over mijn impulsieve aankoop na hun live optreden, iets wat me nog niet zo vaak overkomt. Maar het feit dat ik deze schijf zelfs na 100 luisterbeurten nog niet beu ben, bewijst dat mijn eerste indruk de juiste was: Sierra .. euhm ... 'rocks and stones'? ...

Een deeltje van het live-optreden in de Kreun werd gefilmd en kan hier bekeken worden:

Je hoort 'Little Smoke' gevolgd door 'Control Folly'

Pslip in