Lord Dying - Summon the Faithless

Sylvie Huybrecht    10 april 2014

De release van 'Summon the Faithless' dateert alweer van midden 2013 -bijna een jaar geleden-, en was het debuut voor Lord Dying, een gezelschap uit Portland dat vier koppen telt. Inmiddels hebben we de band gesproken en weten we dat we binnen enkele maanden, in de herfst, een nieuw album kunnen verwachten met bijhorende tour. Daar zijn we uiteraard blij om, maar met een klap realiseren we ons dat we aan hun debuutalbum tot op heden geen behoorlijke bespreking hebben gewijd, hoewel we de plaat op regelmatige basis gebruiken om de buren wat liefde voor thrashmetal bij te brengen. Een onvergeeflijke vergetelheid, die we bij deze even recht zetten.

Lord Dying werd pas in 2010 opgericht, en 'Summon the Faithless', dat drie jaar later door Relapse Records op de wereld werd losgelaten, is een losse verzameling nummers die de band in die drie jaar bij elkaar hebben geschreven. Geen achterliggend thema, geen rode draad, geen vooropgesteld geheel, iets dat bij het nieuw album wel anders zal zijn, zo vertelde zanger Eric Olson ons in een interview.

De acht tracks op 'Summon the Faithless' zijn dus in feite niet bedoeld geweest om samen op een album te verschijnen. Maar als Olson ons dat niet had verteld, dan waren we daar echt niet over gevallen. De plaat staat borg voor 41 minuten Thrash met Doom en Sludge tussen de lijntjes. Over het algemeen zijn de riffs catchy en de gitaren niet te ingewikkeld, zodat de songs vrij vlot -naar thrashnormen- ingang vinden. Titeltrack 'Summoning the Faithless' spant op dat vlak de kroon, met zijn bijna dansbare, catchy sound. Dat is zo'n nummer dat je meteen een paar keer terug wil horen en dat ook alleen maar beter en beter wordt na de zoveelste luisterbeurt. Ook live zagen we het effect van 'Summoning the Faithless', in de Muziekodroom in Hasselt, toen Lord Dying in het voorprogramma van Red Fang speelde. De eerste noten van het nummer waren genoeg om duidelijk enthousiaste reacties uit te lokken in de voorste gelederen, alsof iedereen er op stond te wachten.

Maar ook de rest van het album wordt alleen maar beter na enkele keren beluisteren. Zo relatief simpel als het gitaarwerk gehouden is, zo doordacht zitten de songs eigenlijk in elkaar als je er wat meer aandacht aan besteedt. Lord Dying slaagt er naar mijn gevoel op een bijzondere manier in om acht tracks lang een specifieke eigen sound te genereren, die je zonder nare verrassingen tot aan het einde van de CD brengt, maar zonder te vervallen in clichématige zanglijnen of 13-in-een-dozijn thrash die we al te vaak hebben gehoord. Een beetje zoals Slayer dat wel kon, vroeger. Het stemgeluid van Olson is misschien niet uitzonderlijk in dit genre, maar de manier waarop hij zijn lyrics schrijft en aanbrengt, is 'anders' te noemen. Inhoudelijk krijgen we af te rekenen met pijn, frustratie, lijden en de teloorgang van deze rotwereld. 'Dreams of Mercy' is bijvoorbeeld een song over alle mogelijke vormen van verslaving als grote valkuil voor de mens, die erdoor aan zijn einde komt. De bijhorende video, geregisseerd door Whitey McConnaughty, illustreert dat op een gore manier en is niet geschikt voor gevoelige kijkers. Met een knipoog, maar ondubbelzinnig. En verder heeft de band een allergie voor georganiseerde religie. De bandnaam Lord Dying spreekt op dat vlak voor zich.

Samengevat: 'Summon the Faithless' is een sterk debuutalbum waardoor de verwachtingen hoog komen te liggen voor de opvolger later dit jaar. Eric Olson verklapte ons al dat het nieuw werk een stuk agressiever zal zijn, en meer één geheel. We kijken dus reikhalzend uit naar het najaar en zijn benieuwd hoe Lord Dying in een meer georganiseerde vorm zal klinken. Enig puntje van bezorgheid toch, nu we de man live op het podium gezien hebben: laat hij toch maar zijn gezondheid in de gaten houden. Met deze hoeveelheid overgewicht kan het niet makkelijk zijn om comfortabel een show te spelen en daarbij ook nog beweeglijk over te komen, wat voor een frontman toch wel van belang is. Aangezien we fan zijn van Lord Dying en graag nog veel nieuwe albums en bijhorende optredens willen meemaken, hopen we dat het niet nog erger wordt dan het nu al is.

In a Frightful Stage of Gnawed Dismemberment

Summoning the Faithless

Greed is your Horse