Powerstroke - In for a penny, in for a Pound

Erik Vandamme    30 maart 2014

De Belgische metalband Powerstroke werd in januari 2008 opgericht met de volgende intentie: making groovy metal. Dit resulteerde niet alleen in een album Once.. we where kings (2010) maar ook in een deelname aan het Belgische luik van Wacken Metal Battle. Daar kwamen ze in 2011 uit als terechte winnaars. Hun technisch hoogstaande muziek, -een mengeling van allerlei stromingen in het metalgebeuren-, kon het publiek en de jury het meest bekoren. Die zomer mochten ze dus ook aantreden op Wacken open Air in Duitsland, waardoor hun carriรจre pas echt uit de startblokken schoot. Ze bouwden niet alleen een heel sterke live reputatie op, hun volgende plaat Awaken The Beast ( 2012) kon op opvallend goede recensies rekenen. In for a Penny, In for a Pound is het derde album van Powerstroke.ย Het album verscheen op 25 maart via het label Spiral Records (Benelux) en zal wereldwijd te verkrijgen zijn via Mighty Music vanaf 10 mei.

De song 'Until the fat lady Sings' lichtte reeds een tipje van de sluier op en kreeg ondertussen al veel feedback, o.a. op Youtube. Het album start met het strakke, naar thrashmetal neigende Love to Hate. De technisch hoogstaande aanpak , trouwens nog steeds de grootste sterkte van Powerstroke, hoor je al duidelijk in deze eerste song. De toon voor het verdere album is hierbij gezet. Hen echter bestempelen als puur en alleen thrash metal is de band tekort doen.
Wat wel feit is, is dat de opbouw van In for a Penny , In for a Pound heel strak, dynamisch, maar vooral snedig en snel kan genoemd worden. De gitaar riffs blijven kleven, en eigenlijk is de gehele instrumentale aankleding verpulverend te noemen. Face 2 face is op dat vlak zelfs een meesterwerk te noemen. Hier primeren de gitaren het meest; de solo's klinken lang en gaan heel diep op je in. Zonder afbreuk te doen aan de zang weliswaar.
Until the fat lady sings begint zelfs redelijk melodieus, tot de gitaarriffs je prompt wakker schudden. De aankleding is log, aanslepend en verbrijzelt je brein heel langzaam. De aanslepende opbouw met daarop volgende rauw klinkende vocalen zorgen ervoor dat deze song mag gezien worden als een hoogtepunt op deze plaat.
Tijd voor een iets snellere en ruwere aanpak, de terugkeer naar pure thrash metal dan maar, onversneden, zonder enige vorm van medelijden. Zo klinkt Uncovered. Ook Kickback , maar vooral het snelle en korte Just Sayin lijken die weg op te gaan. Drie songs die de hoogtechnische vaardigheden van Powerstroke trouwens nog  maar eens in de verf zetten. Dit is meteen ook een reden waarom ik Powerstroke persoonlijk altijd wat heb vergeleken met een band als Pantera, en dat is zeker als compliment bedoeld.
In For a Penny, In for a Pound staat bol van scherpe , oorverdovende รฉn meeslepende pareltjes van songs. Om maar te zeggen, de band blijft zijn Groovy Metal roots trouw, maar evolueert wel in de manier waarop de songs gebracht worden. Vaak ook zitten er addertjes onder het gras, zoals bij het lang uitgesponnen en wondermooi gebrachte Where my head lies. Hier komen zelfs, in bepaalde mate, invloeden van death metal boven drijven. Niet alleen de lang uitgesponnen gitaren, maar ook de diepe vocale grunts geven je de koude rillingen die je voelt bij dat eerder genoemde metalgenre. Bij Queen of Mean krijgen we ook dat zelfde intense gevoel.
Powerstroke omzeilt hiermee wederom iedere poging om hen in een hokje te plaatsen, wat op zich kan gezien worden als een extra pluspunt. Hierdoor, en dat bewezen ze reeds in het verleden, kunnen ze een brede waaier van metal- en hardrock fans aanspreken. In For a Penny, In For a Pound is dan ook een plaat die alle luisteraars van elk metalgenre zou moeten kunnen liggen. Niet alleen door het feit dat ze een groot pallet aanbieden, maar  zeker en vast ook door de hoogtechnische bagage die ze laten doorwegen. Going down in Style, het laatste nummer op deze schijf, is de perfecte afsluiter van dit meesterwerk. Want in stijl wordt hier zeker afgesloten. Klasse plaat!

Love to Hate
Face 2 Face
Until the fat lady sings