Aidan Knight – Small Reveal

Kim Andriessen    26 maart 2014

Eigenlijk is Aidan Knight geen singer-songwriter. Hoewel hij albums onder zijn eigen naam uitbrengt en verantwoordelijk is voor alle teksten, is de 26-jarige Canadees veel meer dan alleen een tekstschrijver met gitaar. Samen met vier muzikale vrienden vormt hij een indie-rockband uit Victoria, waarvan 31 maart a.s. het tweede album, Small Reveal, verschijnt.

Op Small Reveal zijn de singer-songwriter invloeden wel merkbaar. Met zijn dromerige stem en akoestische gitaar doet Aidan Knight denken aan José González. Vooral het getokkel tijdens het eerste gedeelte van openingsnummer Dream Time heeft veel weg van González. Ook in het vervolg van Small Reveal spreekt de singer-songwriter in Knight bij tijd en wijle. Dit zijn niet de spannendste momenten van de CD. Het geheel blijft dan te veel in een kampvuursfeertje hangen.

Interessanter wordt het wanneer de vijf (naast Aidan Knight zijn dit David Barry, Julia Wakal, Colin Nealis en Olivier Clements) grootser uitpakken. Momenten die over de hele linie gelukkig in ruim de meerderheid zijn. Small Reveal van Aidan Knight is dan ineens een heel rijk gearrangeerde plaat, vol dynamiek.

De roffelende drums in het tweede gedeelte van Dream Time, het continu versnellende tempo op You Will See the Good in Everyone en de instrumentale diversiteit van A Mirror; ze laten Aidan Knight op zijn best horen. Deze momenten rijk aan verrassingen staan in schril contrast met het wat saaie getokkel en maken Small Reveal meer dan de moeite waard.

En, eerlijk toegegeven, de teksten uit de koker van Aidan Knight (vooral verhalend over het verlangen naar succes) passen prima bij de dromerige sfeer van Small Reveal. Zoals op het toepasselijk getitelde nummer Singer-Songwriter: "I am holding a song. Shaking my head, cause I'm a fortunate one".

1. Dream Team
2. A Mirror
3. Singer-Songwriter