Defeater - Empty Days & Sleepless Nights

16 april 2011

Wat een bom van een plaat. Daarmee zou ik eigenlijk de review al kunnen eindigen maar moest ik dit doen zou hij toch wel wat kort zijn uitgevallen. Toen ik het album in de bus kreeg van de hardcoreband Defeater was ik al vol lof over de verwerking van het cd’tje. In plaats van een goed uitgevallen cd doosje krijgen we een half boek gepresenteerd met prachtige prenten gecombineerd met diverse poëtische teksten & lyrics. Een goed gekozen troef! De groep hun nieuwste album bestaat uit 2 delen Empty Days (10 tracks) & Sleepless Nights (4 tracks).

Het album kort besproken ziet er als volgt uit: Defeater brengt met hun nieuwste album epische, agressieve hardcore die zowel de die-hard fans als nieuwe fans zal kunnen bekoren. Fans van Have Heart zullen met dit album zeker en vast ook aan hun trekken kunnen komen. De eerste 10 tracks in het album lijken nagenoeg allemaal op elkaar maar toch krijgen ze allemaal hun touch mee. Soms herken ik zelf een stukje wanhoop in bepaalde liederen, net alsof ze juist iemand vermoord hebben en er heel veel verdriet om hebben. Ik durf er dan ook mijn hand voor in het vuur te steken dat de groep hier goed en degelijk heeft over nagedacht. Ook over de lyrics is stevig nagedacht. Ze vormen als het ware een rode lijn doorheen alles.

Het tweede deel van het album Sleepless Nights komt dan weer verassend uit de hoek. Hier primeert op onverklaarbare wijze de akoestische, folklore muziek. Een vreemd gegeven in het genre maar toch wel eens leuk om te aanhoren. Voor sommige fans zal dit een verademing zijn om Derek Archambault eens op een andere manier te horen, anderen zullen dit onderdeel van de CD dan overslaan.

Conclusie: dit album is het kopen/beluisteren waard!

Empty Days

1. Warm Blood Rush (2:28)