True Widow – Circumambulation

Kim Andriessen    19 december 2013

Label: Relapse

Eigenlijk zegt de voorkant wel genoeg. Met gevoel voor understatement kunnen we stellen dat in zo'n enigmatische hoes doorgaans geen carnavalsmuziek schuilt. Wat dat betreft is het helder wat we van True Widow kunnen verwachten. En inderdaad, Circumambulation is een lekkere duistere plaat die zich het best in de nachtelijke uren met een koptelefoon laat luisteren. Een album om bij weg te dromen.

Circumambulation is de derde langspeelplaat van het Texaanse True Widow. De band is eind 2007 door Dan Phillips, Nicole Estill en Timothy Starks (bijnaam: Slim) opgericht en creëert een eigen geluid door de combinatie van stoner en shoegaze. Voilá, de term 'stonegaze' is geboren. Toch dekt deze bepaling niet de hele scope van de muziek, daarvoor zijn er meer invloeden waar uit geput wordt.

De hoekige riffs van The Cure ten tijde van Seventeen Seconds en Faith, de dromerige zangpartijen van Rachel Goswell en Neil Halstead van Slowdive, de doom-soundscapes van bijvoorbeeld Nadja; van allemaal is er wat terug te horen op Circumambulation. Post-punk, new-wave en post-rock: True Widow verwerkt dit tot een logisch geheel. Een minimalistisch en onheilspellend geheel.

Het mooie van dit Amerikaanse drietal is dat ze de donkere, lome en zware klanken toch op een relatief lichte en toegankelijke manier weten te brengen. De riffs zijn ijzig en de drums stuwend, maar daar staan prettig in het gehoor liggende gitaarmelodieën (bijvoorbeeld op I:M:O) en lekker dromerige soundscapes tegenover. Dit maakt Circumambulation tot een even bijzonder als aangenaam stukje muziek van bijna drie kwartier.

De afgelopen weken stond True Widow in het voorprogramma tijdens een Europese tour van Kurt Vile. In april 2014 komen de Amerikanen echter weer terug. Wilt u True Widow live zien, dan kan dat bijvoorbeeld tijdens het Roadburn Festival (10 – 13 april) in Tilburg.

1. Creeper
2. S:H:S
3. Fourth Teeth