Quiet Company - A Dead Man On My Back: Shine Honesty Revisited

Kim Andriessen    11 december 2013

De afsluitende woorden van de plaat zijn: "I have walked these hills and down in the valley below, and the river took my sins away (the river made me whole)". Dit lijken woorden van een doorgewinterde artiest. Een veteraan die op zijn of haar oude dag terugblikt op een omvangrijke muzikale carrière. Niets is minder waar in dit geval. Zanger Taylor Muse schreef deze woorden in 2005, vlak na de oprichting van zijn band, Quiet Company. De meest recente release van de band, A Dead Man On My Back, is niets anders dan een heruitgave van debuutalbum Shine Honesty waarop bovenstaande tekst teug is te vinden De volledige titel van de heruitgave: A Dead Man On My Back: Shine Honesty Revisited.

Quiet Company is een pop/rock-kwintet uit Austin, Texas. De band onder aanvoering van oprichter Taylor Muse werd geboren in 2005. Sindsdien zijn er al vijf albums uitgebracht. Van dit vijftal platen is We Are All Where We Belong uit 2011 het meest besproken. Dit album gaat over de scheiding van Taylor Muse. Echter, verhaalt deze plaat niet over de beëindiging van een relatie tussen twee geliefden, maar Muse vertelt uitgebreid over zijn stukgelopen verhouding met de Kerk, wat voor opschudding zorgde onder de grote schare christelijke fans die de band door de jaren heen had opgebouwd.

Dit plaatst de afsluitende woorden van A Dead Man On My Back weer in een ander perspectief. Wellicht dat de heruitgave een handreiking naar de geschrokken fan is. Een soort romantische terugblik naar vervlogen tijden. Muzikaal zijn de verschillen tussen A Dead Man On My Back en We Are All Where We Belong lang zo groot niet als tekstueel. De piano pop van Quiet Company speelt zich ongeveer af op de grensvlakken tussen Death Cab for Cutie, The National en Neil Young. De nummers vormen een afwisseling tussen folk, singer-songwriter en rock.

Uit de teksten werd al duidelijk dat de heren Quiet Company diepzinnige denkers zijn. De filosofen van het indie-genre. Ook muzikaal lijkt over alles minutieus nagedacht. Fashionable is een lekker rocknummer dat nergens uit de bocht vliegt. Tie Your Monster Down wordt gedreven door de wonderlijke combinatie van een treurige harmonica en vrolijke kerstbellen. De strijkers op ...Then Came A Sudden Validation maken het zware nummer wat makkelijk te behapstukken. De meerwaarde van A Dead Man On My Back: Shine Honesty Revisited ten opzichte van de oorspronkelijke release zijn twee kersverse nummers en een totaal vernieuwde productie.

Dat de muziek van Quiet Company kwalitatief als een huis staat werd in 2011 bevestigd. In januari van dat jaar wonnen ze tijdens de Independent Music Awards in de categorie beste pop/rock song. De titel van het prijswinnende nummer zegt genoeg: "It's Better To Spend Money Like There's No Tomorrow, Than Spend Tonight Like There's No Money". Zoals gezegd, de mannen van Quiet Company zijn echte denkers.

En, omdat het toch december is: Dacht u alle mogelijke varianten op All I Want For Christmas is You van Mariah Carey al wel gehoord te hebben. Wijzen wij u graag op de cover van Quiet Company (Winter is Coming, 2012). Een versie die wonderwel niet eens zoveel van het origineel afwijkt, maar toch geheel eigen klinkt. Een staaltje vakmanschap.

Tracklist '
A Dead Man On My Back: Shine Honesty Revisited':

1. How Many Times Do You Want To Be In Love?