Warbringer - IV: Empires Collapse

Erik Vandamme    11 november 2013

Sommige bands hebben een patent op pure onversneden thrash metal, en blijven de basis van dat genre ondanks alles eeuwig trouw. In het verleden konden ze ons al bekoren met twee geweldige albums Waking into Nightmares en War Without End. We hebben het over Warbringer. Ook op het podium zorgde dit trouwens telkens voor een heel stevig thrash metal feestje, zoals het moet zijn! Nu brengen ze hun vierde album uit, IV:Empires Collapse. We kunnen de fans alvast geruststellen, Warbringer voegt aan hun gekende geluid weinig of niets toe. Of toch,we menen wel een zekere evolutie te bemerken in de aankleding. In die zin dat het technisch nog hoogstaander klinkt dan hun voorgangers, vooral wat de instrumentale inbreng betreft dan.

De gitaar riffs klinken bijvoorbeeld veel langer en intenser, en er zitten voldoende tempowisselingen in verweven om ons geen minuut te vervelen. De drumpartijen gaan diezelfde weg op. De vocale inbreng is wat hetzelfde gebleven, maar was één van de sterke punten van Warbringer, dus daar hoefde op zich niets aan te veranderen. Laat ons stellen dat de scherpe kantjes eraf zijn, en we een meer gepolijste groep menen te herkennen dan op de voorgangers, die overigens ook schitterende platen waren in het genre. Of het feit dat ze op dezelfde elan blijven doorgaan positief kan genoemd worden? We zouden zeggen ja en nee, want door in dat zelfde straatje te blijven lopen gaat Warbringer weinig nieuwe zieltjes winnen in het genre, of in ander metal stijlen. Maar, doordat ze trouw blijven aan de basis zullen hun fans ook niet ontgoocheld worden.

Conclusie : Daardoor durven we toch stellen, hoewel we houden van een potje experimenteren links en rechts soms, we eigenlijk wel blij zijn dat IV:Empires Collapse wat in datzelfde elan blifjt. Metalbands die zijstappen nemen verliezen vaak hun echte fans uit het oog waardoor ze die kwijt geraken en uiteindelijk bedrogen uitkomen. De liefhebbers van zowel band als muziekstijl mogen op hun beide oren slapen. Warbringer is nog steeds diezelfde van 2008 of 2009, maar gegroeid in de manier van brengen van de songs, waardoor we kunnen stellen dat IV:Empires Collapse wederom een schot in de roos is geworden.
1. Horizon
2. The Turning Of The Gears
3. One Dimension