The Covenant - The Story of Bloody S. Cash

Tom V    8 november 2013

De Amsterdamse band The Covenant brengt ons ‘Stadion Rock voor de kleine zalen’. Sinds 1988 brengen ze ons al dergelijke muziek en nu, 25 jaar later is het moment aangebroken om hun zevende album aan ons voor te stellen. “The Story of Bloody S. Cash” is volgens de band een rock opera waarop de labels crime, drama, musical en dark comedy van toepassing zijn. Wij waren even benieuwd als jullie na dit gelezen te hebben.

Het album opent in verhaalvorm en na enige woorden gaat de gesproken tekst over in een muzikaal gegeven. De stem van zanger Frank van der Reep zorgt voor een a-typische sfeer op het plaatje en zorgt ervoor dat elke track opnieuw vernieuwend klinkt en niet gaat irriteren op lange termijn. Hoewel het album meerdere genres bevat dan alleen de rock opera zoals hierboven beschreven valt het helemaal niet op. Ik kan zowel een vleugje blues, ja zelfs jazz opmerken. Voeg daarbij een tikkeltje cowboy muziek en we zijn helemaal vertrokken. Kortom: de band heeft een heerlijke mix van diverse genres gemaakt om het album op smaak te brengen.

De aaneenschakeling van het vocale met het muzikale zorgt er voor dat de omlijsting vlot inloopt op elkaar en we geen tegenstrijdige instrumenten gaan evenaren.,Hoewel ik de andere albums van deze band nog niet allemaal beluisterd heb kan ik nu al mede delen dat we deze steevast kunnen klasseren onder één van de betere van de voorbije releases. De slome intro’s, de interessante verhalen en het catchy gegeven zorgt ervoor dat alles anders gaat klinken dan voorheen.

Conclusie: het is duidelijk merkbaar dat de band al 25 jaar bestaat. Dit is het moment dat een band zou beginnen verzwakken maar bij The Covenant bewijzen ze het tegendeel want ze slaan terug, ze slaan hard terug! The Story of Bloody S. Cash is een prachtplaatje geworden waar ze alle tijd en moeite in gestoken hebben. Een misser mocht hij niet tussen jou plaatjes staan.