Crystalyne - Navigate EP

Kim Andriessen    25 oktober 2013

Duidelijkheid, daar ontbreekt het niet aan bij de Canadese band Crystalyne. Op de Facebookpagina van de groep is een kristalheldere biografie te lezen: 'We play music'. Oké, dat is uitgesproken. En ook de teksten van kopvrouw Marissa Dattoli laten weinig te wensen over. 'Let's talk about my whole life', opent titeltrack Navigate. Wat volgt is een boeiend en bij vlagen emotioneel gesprek waar, inderdaad, muzíék in zit.

Crystalyne is een nog jonge rockband. De twintigers uit Toronto brachten vorige zomer hun debuutplaat, Navigate, uit. Het wordt nu, ruim een jaar na dato, tijd om deze intrigerende EP ook in België en Nederland te laten landen.

Crystalyne draait om Marissa Dattoli. Haar krachtige stem is de belangrijkste pijler onder de muziek. De persoonlijk getinte songteksten zijn ook allemaal afkomstig uit de koker van de kopvrouw. Zelf zegt ze hierover in een interview: "Ik schrijf alleen over wat ik zelf heb ervaren. Ik kan niet zingen over zaken die ik niet persoonlijk heb meegemaakt". Dat dit niet alleen rozengeur en maneschijn is, blijkt wel uit zinnen als "There is a hole in my heart where you decided there should be" (Weapon) of "You're living in hiding, deceiver this is all you'll ever be" (Deceiver).

Over duidelijke taal gesproken! Maar goed, de beslommeringen van een jonge vrouw zijn natuurlijk net per definitie de garantie voor een kwalitatief hoogstaand muzikaal werkje. Maar Navigate is dat wel. Crystalyne is een energieke indierockband opererend op het grenslandschap met de pop punk. De stem van Marissa Dattoli is overtuigend en intens, de begeleiding van de drie heren is strak en de plaat zit vol spannende melodieën. De zes nummers op Navigate liggen prettig in het gehoor en navigeren uw vingers vakkundig naar de repeat knop.

Het meest interessante van Crystalyne is de potentie die in de Canadezen schuilt. Navigate is hun debuutwerk en zeker nog niet het toppunt van perfectie. Zo lijkt de band nog te zoeken naar de juiste balans tussen zang en begeleiding op de meer ingetogen nummers. Een zoektocht waar de jonge Canadezen tijd voor verdienen. Crystalyne is een interessante band, waar een hoop intense muziek in zit. De Navigate EP is een even prettige als intrigerende kennismaking. Laat ik daar ook duidelijk in zijn.