Beaten To Death - Dødsfest!

Erik Vandamme    24 oktober 2013

Ik moet het eerlijk bekennen, het genre grindcore ligt me niet echt. We houden wel van een potje chaotische toestanden, maar in het genre worden de grenzen soms teveel overschreden om me echt te blijven bekoren. Door dit alles heen was het geen gemakkelijke opgave dit album van Beaten To DeathDødsfest!echt objectief te benaderen. In amper 20 minuten worden we heel ruw door elkaar geschud, en bleven we verweesd achter. Nu, zo hebben we het graag.

Verwacht je niet aan technische hoogstandjes, of lange solo's. Tenzij de drumpartijen die ergens, ik wik mijn woorden, nog wat melodisch klinken. Maar voor de rest is het recht voor de raap snijdende gitaar en uitbarstingen van schreeuwende kreten die de vocale inbreng onderlijnen. Beaten To Death hebben hierdoor hun naam niet gestolen want telkens opnieuw worden we murw geslagen. Elke song ligt in diezelfde strakke en overdonderde lijn. Naast grindcore zijn er echter ook invloeden merkbaar van genres als pure metalcore of zelfs Black Metal.
Het album beluister je zonder moeite in een ruk, het is zoals we aangaven een vrij korte plaat geworden. Bruut en als een sneltrein razen de songs over je heen. De uiteindelijke bedoeling is hier een stevig feestje te bouwen, uiteraard zal dit op menig podium voor de nodige moshpits en aanverwante zorgen. We krijgen geen kans om op adem te komen, voor je het weet zit je aan het einde van de plaat en vraagt je af : Wat heb ik nu meegemaakt? Normaal gezien zou een plaat die op dezelfde lijn ligt ons niet kunnen bekoren, maar door de korte tijdsduur van de songs, en brutale en energieke aanpak stoort dit niet. Meer nog, je krijgt prompt de neiging de plaat nog eens op te leggen, en dit zelfs meerdere keren te herhalen.
Conclusie :We kunnen hieruit besluiten dat Beaten To Death met Dødsfest! het woord Chaos tot kunst heeft verheven. Dit is mede de verdienste van de verzengde drumpartijen die wat het instrumentale gedeelde nog het meest in het oog springen. Maar vooral de krijsende stem van zanger Anders Bakke laat je zeker niet onberoerd. De fans van pure Grindcore en aanverwante zullen in deze plaat zeker hun gading vinden. Ook ik geef eerlijk toe, niet echt fan zijnde van het genre, diep onder de indruk te zijn van deze plaat.
1. Vulpes Vulpes, Mustela Lutreola, Praedium
2. The Egg Thrower
3. Krepsekamp