Venrez – American Illusion

Kim Andriessen    20 oktober 2013

Drijvende kracht achter de hardrockformatie uit Los Angeles is zanger en tekstschrijver Steven Berez. De bandnaam, Venrez, wordt gevormd door de laatste lettergreep van zijn voornaam in combinatie met de laatste lettergreep van zijn achternaam. Samen met vier muzikale vrienden heeft Berez recentelijk zijn tweede album, American Illusion, uitgebracht.

Het is - muzikaal gezien - een buitengewoon ervaren gezelschap, het team waarmee Venrez zijn gitaarband vormgeeft. Zowel gitarist Jason Womack als drummer Ed Davis hebben met de Amerikaanse rockband Juliette Lewis and the Licks gespeeld en de andere gitarist, Alex Kane, is jarenlang lid geweest van de hardrockband met die fijngevoelige naam, Life Sex and Death. Mannen dus met ervaring in de ruige rockbranche.

Dat het hier om een ervaren groep gaat, is aan American Illusion af te horen. Hoewel dit (na debuut Sell The Lie uit 2012) pas de tweede CD is die de heren in deze samenstelling uitbrengen, is American Illusion duidelijk het werk van mannen die de klappen van de hardrockzweep kennen. Waar onervaren bandjes in dit genre zich nog wel eens kunnen verliezen in onbezonnenheid en roekeloos rammen, is Venrez' tweede album een bijzonder weloverwogen plaat geworden.

American Illusion is een melodieus rockalbum dat de classic hardrock uit de jaren '70 doet herleven. Het album bevat stevige, maar toch relatief makkelijk in het gehoor liggende rocksongs die bol staan van de gitaarsolo's en het robuustere drumwerk. De eerste negen (van tien!) nummers kennen allemaal ditzelfde recept. Pas op de ruim tienminuten durende slottrack, Temptress of the Moon, slaat Venrez aan het experimenteren. Het resultaat is een gebalanceerd, ingetogen en met secure precisie uitgewerkt nummer, dat meer dan een waardig einde van American Illusion is.

Onmiskenbaar zijn bands uit de jaren zeventig als Led Zeppelin en Thin Lizzy belangrijke inspiratiebronnen voor Venrez. American Illusion laat dit classic rockgeluid in een modern jasje opfleuren. Denken dat deze werkwijze revolutionair genoeg is om mee te kunnen dingen naar de originaliteitsprijs, is een illusie. Maar omdat Venrez uiterst zorgvuldig met de nalatenschap van de bovengenoemde seventiesbands omspringt, is de kans dat American Illusion bij de liefhebbers in de smaak valt, wel heel reëel.