The Hindu Needle Trick - The Hindu Needle Trick

Erik Vandamme    19 oktober 2013

The Hindu Needle Trick brachten recent hun eerste EP uit. Ze gaven eerder dit jaar een meer dan gesmaakt concert op Noeverock. We kregen een heel gezapig concertje waar vooral de muzikale aankleding het meest in het oog sprong, de solo's die werden boven gehaald ware op zijn zachtst magistraal te noemen. De songs die werden gebracht klonken ook gevarieerd, de nodige tempowisselingen waren voldoende aanwezigย schreven we toen over dit optreden. Hoog tijd om ook de plaat eens onder de loep te nemen? The Hindu Needle Trick staat bol van toegankelijke nummers met een combinatie tussen uptempo rock'n'roll en country invloeden. Het project rond Roel Spoelders, ook bekend van o.a. The Seven Laws of Woo en A.R.S.E!,is echter muziek die je vooral live moet beleven. Dat blijkt bij het beluisteren van deze EP nu ook weer eens.

Dat Roel zich laat omringen door klasse muzikanten blijkt al bij de eerste song Rebel In My Spare Time. De gezapige klinkend gitaarlijnen zijn een ware streling voor het oor. Het gaat zowaar zelfs de wat funky toer op. Maar vooral, en dat is wel de grootste verdienste van deze plaat, je zingt de songs zonder gemak gewoon mee.
Klonk de eerste song funky. Bij Oh Sweet Ambition krijgen we een eerder meeslepende tot intieme sfeer te verwerken. Met hier vooral oog voor de vocale inkleding.
Wait until dark, Francesco begint met een aanstekelijke fluitende gitarist, waarna we de link  leggen naar pure rock, die ergens ook je hart moet raken. De song gaat de opbouwende weg op met een heel strak uptempo einde. Belinda gaat diezelfde rock'n'roll gerichte weg op. Met een lekker loos gaande gitaar/drum intermezzo is dit nummer vooral instrumentaal heel hoogstaand.
Bij Confusion komen de country invloeden iets meer boven drijven, je waant je plots in een bar in Texas.
Besluit : Met deze eerste EP leveren The Hindu Needle Trick hun visitekaartje af. We stellen vast dat er niet alleen artiesten aan het werk zijn die verdomd goed weten hoe hun instrumenten te bespelen. Opvallend is ook, zoals we aangaven, het hoge meezing gehalte van deze plaat. The Hindu Needle Trick is zo een EP die je hoopvol doet uitzien naar de toekomst. Een combinatie tussen funk, country en rock'n'roll met een hoge toegankelijkheids waarde, het doet ons vooral uitzien naar meer!

Rebel in My Spare Time
Oh Sweet Ambition
Wait until Dark, Francesco