Devildriver - Winter Kills

Tom Vanduffel    8 oktober 2013

Het in 2002 opgerichtte Devildriver levert met Winter Kills zijn 6de studioplaat af en tevens ook het eerste voor Napalm Records.  De band rond Ex-Coal Chamber frontman Dez Fafara geeft zich opnieuw volledig en het resultaat is een goede plaat met catchy nummers die net lang genoeg duren. De titel van het album heeft volgens Fafara alles met wedergeboorte te maken.  "ik hou ervan om dingen te zien sterven en dingen herboren te zien worden. Daarom had ik geen problemen met het starten van een tweede band" zegt de frontman.

Met Winter Kills leveren ze opnieuw een snoeiharde plaat af. De band probeert met momenten zelfs melodisch te zijn en ik moet zeggen dat ze daar aardig in slagen. Fans die nu in paniek slaan en met hun hele platenkast willen beginnen te gooien moeten niet ongerust zijn. Het is nog steeds op en top Devildriver, maar op sommige momenten net dat tikkeltje anders. Nog steeds zijn de stevige riffs, de beukende drums en de vette grooves aanwezig en daar zijn "Ruthless" en "Desperate Times" het bewijs van. In de titeltrack gaat de band het iets rustiger aan doen en gaat het tempo naar omlaag maar ook hier zet Fafara zijn strot luidkeels open wanneer hij "Winter Kills" schreeuwt. De moddervette grooves die in het hele album zitten laten je van het eerste moment dan ook niet meer los. "Curses and Epitaphs" is een moment waar de band iets melodischer uit de hoek komt en ook in het cover-nummer "Sail" van de Indie/electroband Awolnation laat de band zich van een andere kant zien met zelfs een zangeres op de achtergrond. Iets wat we van een band als Devildriver niet gewoon zijn. Dez Fafara is op het hele album goed van stem en ook de productie mag er wederom wezen.

Persoonlijk krijg ik maar niet genoeg van dit album en draait dit album op moment van schrijven zijn 6de rondje. Of Devildriver met Winter Kills nieuwe zieltjes voor zich gaat winnen moet de tijd uitwijzen maar dat doet niets af aan kwaltiteit waarmee de band dit album aflevert. Fans van Devildriver kunnen deze eigenlijk blind aankopen. Met zijn 50 min. is de plaat net lang genoeg, en de laatste tonen van "sail" te horen zijn voordat er ook maar enige vorm van verveling kan toeslaan. Hoe dan ook, Devildriver mist zijn start niet op Napalm Records. De band tourt momenteel door Amerika met Trivium. Wanneer ze bij ons te zien zullen zijn is nog niet bekend. Maar tot die tijd heb ik Winter kills om naar te luisteren

Tracklist

1 Oath of the Abyss

2 Ruthless