King Carnage - Ounce Of Mercy,Pound Of Flesh

Tom Vanduffel    7 oktober 2013

King Carnage is waarschijnlijk een naam die u waarschijnlijk niet bekend in de oren zal klinken. Dat komt omdat deze "Ounce of Mercy,Pound of Flesh" het debuut album is van de band. Band is misschien veel gezegd want King Carnage is een zogenaamde one-man band. Wat meteen opvalt bij dit debuut van King Carnage is de smerige old school death metal sound. Wat voor het grootste deel wordt gecreëerd door de vette gitaarsound. Deze klinkt zo vuil en smerig dat iedereen die een beetje van death metal houdt dit zal appreciëren. Vanaf de opener "Blade Efficacy" wordt er lekker old school gebeukt en stopt King Carnage niet meer tot aan het einde van de plaat.

Maar soms gaat het toch mis. De productie laat met momenten te wensen over, dan hebben we het vooral over de drums. Deze zijn duidelijk geprogrammeerd en dat klinkt met momenten wel zeer hol en vlak. Ook worden de drums op de gekste momenten ingezet, waardoor het soms een te grote chaos wordt. De riffs zijn dan wel weer heel goed, en dit is ook de grootste reden dat je naar dit album blijft luisteren. King Carnage gaat ook in nummers als "In Death Overshadow Thee (The Coffin Squeeze" en "Making Angels in Blood" de trage kant op. Waardoor er een soort van doom metal sausje over deze nummers gegoten wordt en dat komt het album enkel maar ten goede.

Met zijn speelduur van 37 minuten is de plaat net lang genoeg, al moeten we zeggen dat alles tegen het einde toch een beetje repetitief wordt. Is "Ounce of Mercy" een slechte plaat? Helemaal niet, maar door een aantal schoonheidsfoutjes is dit gewoon een goede plaat en geen top album. We zijn er zeker van dat er een toekomst is voor King Carnage en dat de tweede plaat beter zal zijn.

Tracklist

1. Blade Efficacy

2. In Death Overshadow Thee (The Coffin Squeeze)