The Answer – New Horizon

Florian Cassier    5 oktober 2013

Een Noord-Iers viertal dat gouwe ouwe hardrock speelt met nog heel wat blues en punk invloeden. Ze speelden al in het voorprogramma van AC/DC, Deep Purple, Whitesnake, Aerosmith en heel wat anderen. Ze werden verkozen tot ‘Best New Band 2005’ en nu komt hun vierde album uit. Klinkt onmiddelijk interessant, niet?

Twee jaar na hun vorig album ‘Revival’ komt nu hun volgende album uit, ‘New Horizon’ genaamd. Wat direct opvalt is dat ze nog enorm fris staan en genoeg inspiratie hadden. Qua stijl trekken ze de lijn door uit hun vorig album, maar toch is het geen dubbelganger geworden. Vele hardrockfans moeten het doen met het idee aan de tijden van toen en bands die al iet wat op leeftijd zijn. Maar af en toe is er nog een sprankeltje aan de hemel te zien. Een daarvan is The Answer. Dit is nog één van de weinige groepen die echt terug gaan naar de roots en de pure vorm van de hardrock. Hun nummers doen terugdromen aan de mooie tijden in de jaren ‘70 waar men enkel nog Judas Priest, Deep Purple en KISS kende.

Over elke song is nagedacht en eigenlijk zitten er geen slechte tussen. Sommigen zijn gewoon beter dan anderen. De uitsteker voor mij is zeker het titelnummer New Horizon. De intro leidt ook direct op een grungy manier het hele album in en de rest van de song is zeer solide hardrock. Gitarist Paul Mahon’s vader was jazzmuzikant en deze funky invloeden zijn te horen in bepaalde nummers zoals de geweldige intro van ‘Leave With Nothing’. Niet voor niks worden ze soms ook bestempeld als bluesrock. De befaamde simpele akkoorden en het geweldige ritmes van de oude bluesartiesten hebben lekker hun plaats gevonden in dit album. Ongeveer in het midden van het album is het de beurt aan ‘Speak Now’. De typische ballad die op elk hardrockalbum hoort te staan, de aangrijpende gitaarsolo inbegrepen. En last but not least hebben ze met ‘Scream a Louder Love’ direct ook een mooie uitgeleide voor hun album gekozen. Met een goede drumintro en een groovy gitaaritme.

Het enige minpunt is misschien de stem van zanger Cormac Neeson die de hele hoge noten die horen bij goede hardrock niet volledig haalt. Op die manier klinkt het voor mij soms een beetje geforceerd of als een zwak afkooksel. Ook de lyrics zijn op zich niet direct veelzeggend, maar als we dit bij elke groep als norm nemen, kunnen we er veel afbreken.
En nog een klein extra puntje, een zeer mooie albumcover.

Besluit: Een steengoed album van een genre dat soms wel uitgestorven lijkt. Niks is minder waar, The Answer is nog springlevend en ze weten wat ze doen. Genieten is de boodschap en luister door de soms ietwat geforceerde vocals door.

New Horizon
Leave With Nothing
Spectacular