Masters@Rock - 31/08/2013 - Torhout

Tom V    28 september 2013

31 augustus, het beloofde een prachtige zaterdag te worden op tweede dag van Masters@Rock 2013 te Torhout. De line-up kon ikzelf niet beter bedenken. Er waren bands voorzien die wel in ieders metal smaak vielen. Er was hard rock, hardcore, thrash metal, power metal, black metal,… kortom voor ieder wat wils!

Toen we op de weide aankwamen was de band Always Fallen van start gegaan. Het was goed om te zien dat de jonge West-Vlamingen zo een succes hadden. De band heeft al 2 platen uit en speelden een thuismatch vandaag. Zowel de oudere als de jongere generaties stonden paraat om zich in de muziek te gooien. Tevens voorzag de band 3 t-shirts voor het publiek die lukraak een nieuwe eigenaar kregen. Wij zagen en wij keurden goed. Een ideale opwarmer.

Wallace Vanborn kon nu starten. Ze zetten zonder problemen de goede start van het festival verder. Voor diegenen die de band kenden, was hun performance geen teleurstelling en voor de onbekenden onder het publiek was het een positieve verrassing! Zelf kende ik maar enkele nummers van de band, maar toch genoot ik van elke gespeelde noot. Er staat zeker nog een muziekvolle toekomst voor deze heren aan de deur.

Spoil Engine is al een gevestigde waarde in West-Vlaanderen, daarom konden zij op dit festival zeker niet ontbreken. Opvallend bij al hun optredens is de grote groep van trouwe fans, die elke seconde weten mee te schreeuwen. Deze mannen wisten mij zeker te bekoren met de nummers Flawless en The Absurdist. Ideale timing trouwens van de weergoden om de zon door de hemel te laten breken. Goede muziek, een aangename temperatuur en een lekkere pint om het plaatje compleet te maken.

De Britse rockband Godsized was ook van de partij. Harde drums en stevige gitaarriffs lieten het festival daveren. Dit alles in combinatie met een stem die ieders oren wel kon bekoren, waren ze niet te stoppen. Het was een grote verrassing voor mij en hier wil ik zeker nog meer van horen!

Daarna was het de beurt aan de melodische wolven van Powerwolf die met hun Wolfsnächtetour op de Torhoutse planken mochten staan. Het publiek ging helemaal uit zijn dak toen de artiesten het podium betraden. Zowel de oudere als nieuwe nummers werden uit volle borst meegezongen door al de fans. Voor wie dit niet kende was dit zeker een overrompeling, want de show was een even groot spektakel als de muziek. Voor de lezers die er zich een voorstelling wensen bij te maken: kerkmuziek, orgel, Latijnse teksten, …

Toen de komiek Alex Agnew metzijn band Diablo Blvd van zich liet horen, leek het publiek bijna gehypnotiseerd. Alex vroeg én kreeg de eerste circle pits en mosh pits van de dag. Het stof waaide letterlijk hoog op maar dat deed niets af van de ambiance in het publiek. Crowdsurfers kregen eveneens het uur van hun leven, de security had de handen vol. Het blijft dan ook steeds een blij weerzien om Diablo Blvd keer op keer de locatie te zien plat spelen. Kortom een ongelooflijk optreden!

Het publiek was nu helemaal opgewarmd en klaar om er stevig op tegen in te gaan en daar speelden de New Yorkse mannen van Sick of it all zeker op in. Zegaven het beste van zichzelf met een repertoire van hardcore muziek. Vooral de gitarist wist als geen ander het zweet letterlijk het publiek in te katapulteren. Bloody hands or not, blijven gaan moet zijn gedachte geweest zijn toen hij lachwekkend de snee in zijn vinger aan de fans toonden. Ook hier kregen crowdsurfers weer vrije ruimte.

120Het feest was al een hele tijd op gang en Kreator mocht zich nu laten horen. Het was nog steeds spectaculair om te zien dat zowel de jongere als de oudere generatie kon genieten van deze groepen. Met de spectaculaire riffs wist Kreator het publiek, na deze lange dag, nog steeds te motiveren. Je zag de ene mosh pit na de andere en velen hun mond vielen open bij het aanschouwen van het decor. Er werd geen moeite gespaard om ons zowel muzikaal als decoraal te entertainen.

Guano Apes deed eveneens niet onder voor hun voorgangers, ze trokken dan ook veel publiek aan. Zangeres Sandra Nasic stond haar mannetje met haar krachtige stem. Iedereen genoot met volle teugen van hun optreden, hoewel zij toch een ander genre presenteerden. We moeten trouwens toegeven dat we flink verschoten waren van wat ons voorgeschoteld werd. Menig mannen monden vielen open rondom ons en ook wij waren aangenaam verrast. Muzikaal op en top.

Na lang wachten was het de beurt aan Venom. Er was al een deel van het publiek die afdroop, maar toch stond de weide nog goed vol met enthousiaste metalheads! Metal horns gingen de lucht in toen Venom van start ging met Black Metal. Rondom zag je overal headbangers. Het was een ware invasie. Hoewel Venom nu ook al meer dan 30 jaar het podium onveilig maakt, zijn ze nog steeds zeer succesvol. Van begin tot eind werden hun nummers mee geschreeuwd door al hun fans! Het was een ware ervaring deze legende live te kunnen meemaken en zeker een aanrader voor diegenen die wel een stevig stukje black metal kunnen verdragen.

Als organisatie van Snoozecontrol willen we een pluim werpen naar Masters@Rock die er wederom een fantastische editie van gemaakt hebben. Ook voor het publiek waar er ruim voldoende eet en drankgelegenheden aanwezig waren om 2 dagen gezond door te komen. Een dikke pluim ook voor de merch die naar ons mening zeer uitgebreid was voor een dergelijk festival. Keep it that way!

Bekijk hier onze fotoreportage: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.581058241937036.1073741846.106437546065777&type=3