Carneia - All Tongues Of Babel

Tom V    24 september 2013

Carneia heeft hen tweede full album afgewerkt en op de markt verspreid. Jan Coudron die instaat voor de vocals doet tevens de zang bij King Hiss. Twee totaal andere genres maar stiekem toch heerlijk om beide groepen op één avond aan het werk te mogen zien. Tipje?

Ach, it’s time for some progressive and fucking alternative metal. Here is Carneia with “All Tongues Of Babel”. La Mala Hora zorgt alvast voor een stevige opener van dit muzikaal gebeuren. Ik wordt meegenomen naar een oorlog moment waar twee troepen moeten aantreden om te strijden voor de tong van Babel. Langzaam opbouwend tot het vocale eraan komt. Het meest hekele punt voor een band want de stem zorgt voor het gevoel, de emotie, de kracht, de …

De zanger opent, verheft zijn stem en imponeert mij. Een slag in het gezicht want ik weet nu al, die tong van Babel mag ik vergeten. 8 minuten en 5 seconden, zo lang kan de eerste track mij in zijn macht houden en verdikke, doe het maar eens na!

The Alchemist is nog zo een uitdagende track. Zwerpelend onderga ik de intro tot ik na enkele seconden wordt meegesleurd in een wereld van chaos. Het drumgeweld zorgt daarbij nog eens voor de extra touché in het gehele plaatje en ik ben verkocht. De vocalen, de gitaren, de drums, het is er allemaal en het werd één voor één heerlijk in elkaar geboxd zoals de luisteraar het graag heeft. Tijd voor wat rust en kalmte en wat anders dan de naakte waarheid kan me dit brengen? Naked brengt weemoed in tijden van crisis en chaos. De zang geeft me een overweldigend gevoel dat ik alles aankan en tegelijk toch zo broos ben. Voeg daarbij het gitaar-en drum’geweld’ en we hebben een zoete mix tussen zachte vocals en stevig instrumentaal geweld.

Het album heeft op mij een grote indruk nagelaten. Vooral omdat het genre zich zeer ver uitspreid van progressief tot alternatief tot Metal. Als reviewer heb ik uiteindelijk geen opmerking weten te vinden op dit toch wel zeer goed in elkaar geproduceerde product. Carneia heeft mij al vanaf de eerste track weten te overtuigen en nam mij gedurende 75 minuten mee in een muzikale wereld vol verhalen waarin alle artiesten een welbepaalde belangrijke rol speelden.

En toch … hij doet het keer op keer die Dhr. Coudron, die smoute vocalen weten mij telkens weer te imponeren.