Argus - Beyond The Martyrs

Erik Vandamme    4 oktober 2013

Argus uit Pittsburgh, Pennsylvania timmeren al sinds 2005 aan de weg en brachten ondertussen ook enkele albums uit. Hun debuut album in 2009 zorgde voor wat bijval naar een meer underground metal gericht publiek toe. Met Boldly Stride The Doomed (2011) kregen ze in het metal wereldje eindelijk iets meer erkenning. Op het label Cruz Del Sur brengen ze nu hun derde album uit Beyond The Martyrs. Een fijne mix tussen pure old school metal, Blues en doom metal wordt ons deel.

Het typische doom metal geluid valt wel enigszins op door de nogal dreigende intro en vocale aankleding. De stem van zanger Butch Balich geeft je met momenten koude rillingen, maar zou je niet zozeer doom kunnen noemen. Eerder de pure old school metal aspecten komen o.a. door dat stemgebruik nog het meest naar boven op dit nieuwste album. Net door het vermengen van verschillende genres kunnen ze hierdoor ook een breed spectrum van luisteraars aanspreken. Hoezeer de stem een belangrijk wapen is in de strijd, zijn het de instrumentale stukken die ons het meest kunnen bekoren. De vlijmscherpe gitaar solo's schipperen tussen intens en verweesd achter laten of heel diep door het vlees snijden. Luister maar naar de solo op Cast out All Aging Spirits, om maar een voorbeeld te geven.

Ook de drumpartijen klinken soms meeslepend dan weer hard naar de strot grijpend. Het zorgt ervoor dat Beyond The Matyrs bol staat van tempowisselingen. Daar waar ze in het verleden echter meer de Doom kant leken op te gaan, is het deze keer toch even anders. Conclusie : De fans van het eerste uur zullen wellicht een beetje raar opkijken, want Argus is duidelijk aan het evolueren naar een meer Heavy Metal geluid, zonder hun roots echter te vergeten, luister maar eens naar één van de meest typische doom metal songs op het album Beyond The Martyrs. En net dit durven evolueren in hun sound, andere wegen bewandelen en inslaan, is de reden waarom we dit album kunnen aanraden voor iedere globale luisteraar van zowel het globale metal dan de doom metal en aanverwante genres.

1. By Endurance We Conquer
2. No Peace beyond The Line
3. The Hands of Time Are Bleeding