Nachtblut - Antik

1 oktober 2011

Nog geen dag geleden bracht de Duitse dark metalband Nachtblut hun nieuwste album uit via Napalm Records. Dit album draagt de titel Antik en is een geremasterde versie van hun in januari 2009 uitgebrachte concept album. Nachtblut is ontstaan in 2005 en was oorspronkelijk een soloproject van Askeroth. In 2007 bracht de groep hun debuut album Das Erste Abendmahl uit en mede door deze release bouwde de groep al snel een repertoire op.

Als we mogen voortgaan op de cover gok ik op een duistere albumopname die menig dark metalharten zal doen versnellen. Toch mag ik niet blindelings vertrouwen hierop want wanneer ik op de playknop druk vertelt mijn cd-speler iets helemaal anders. Als ik de vocals beluister kan ik opmerken dat de band gretig gebruik heeft gemaakt van een stemvervormer om aan de grunt te kunnen voldoen. Hoewel ik geen fervent liefhebber hiervan ben kan het mij in deze opnames toch bekoren. Liederen zoals Die Blutgräfin krijgen hierdoor een heel andere emotie. Tevens heeft de groep ervoor gezorgd dat de grunts vocaal zeer duidelijk zijn waardoor we makkelijk mee geraken met de inhoud ervan.

Op muzikaal vlak heeft de band ook niets te vrezen. De groep heeft de kunst onderhaald om met een beperkt aantal instrumenten een nummer goed muzikaal te ondersteunen en er een bepaalde ziel in te verwerken (bv. Die Mutter die Ihr Kind Verlor ). Ook het gebruik van de gitaar en drum weten elkander goed te ondersteunen tijdens de vele grunt momenten doorheen het album. Tevens heeft Nachtblut ervoor gezorgd dat er heel wat melodie verwerkt is in het album met als gevolg dat er toch wel enkele sfeermomenten in verwerkt zitten die live zeker zijn werk zullen doen.

Conclusie: de groep heeft mij sterk weten te verrassen. Daar waar de cover mij doet vermoeden dat het volledige album duister gericht zal zijn heeft de inhoud mij ervan overtuigd dat de band de combinatie tussen drum, gitaar, keyboard en zang perfect weet te combineren. Tevens zijn de verwerkte melodieën binnen het geheel mooi meegenomen voor een live performance.