Sandstone - Delta Viridian

Jordy Sabels    14 augustus 2013

Delta Viridian is het vierde full-album van de Britse Progressieve Power Metal band Sandstone. Zoals bij hun vorige releases is de muziek strak, melodieus en catchy. De zang ging vaak iets hoger in toonaard deze keer, maar paste wonderwel bij de muziek van deze plaat, die varieert tussen snelle en knapperige nummers zoals Red Mist en nummers die veel te langzaam en statig zijn. Keyboards en gitaren delen de melodische taken en het geluid is helder en schoon. Het zijn de instrumenten die de hele productie inpakken met een grote, glanzende strik en ervoor zorgen dat je de plaat wilt kopen. Het nadeel is de songwriting, Sandstone behoudt teveel hun vaste formule en daardoor nemen ze weinig tot  geen risico's.

Het album kent dus zoals hierboven alreeds aangehaald een tweedeling op muzikaal vlak. Je hebt de iets rustigere nummers zoals Monument die mij niet echt wisten te bekoren omwille van hun redelijk saaie intro’s en iets te melodisch karakter. Het zijn ook nummers die op bijna geen enkel moment echt ontploffen waardoor het headbangen achterwege blijft. Er zijn echter ook  songs met een rustige intro die ik wel kon smaken. Zo is Transgression misschien wel het beste nummer van deze langzamere delen van het album. Het begin van Transgression voert je gewoon even weg van alle zorgen en kan daarnaast ook gesmaakt worden door niet-metalfans waardoor het lijkt alsof de band een breder platform probeert aan te spreken dan voorheen.

Daarnaast heb je de iets hardere nummers op de  plaat zoals Red Mist en Fortress. Deze songs zijn up tempo en zorgen ervoor dat de plaat het label Metal nog net kan verdienen. Ze bevatten daarnaast heerlijke drumstukken en gitaarsolo’s die net iets minder technisch zijn dan bij de trage nummers maar die je wel verplichten om te bewegen als je de radio harder zet. De plaat bevat naar mijn mening echter te weinig harde nummers. Als het harde en ruige karakter van de plaat in evenwicht was geweest met het zachtere karakter van het album dan had dit mij net iets meer kunnen behagen.

Hoe dan ook is mijn mening niet noodzakelijk de jouwe en moet dit album voor fans van Sandstone en evenals van bands zoals Queensryche en Heavenly een herkenbaar geluid zijn dat ze zeker in huis willen halen.

Tracklist

1)      Cat’s Cradle

2)      Almost Grateful