Civil War - The Killer Angels

Erik Vandamme    14 augustus 2013

Het nieuws kwam als een donderslag bij heldere hemel toen we in 2012 vernamen dat vier van de zes leden de band Sabaton zouden verlaten. Daniel Mullback (drums), Oskar Montelius (gitaar), Rikard Sunden (gitaar) en Daniel Myhr (keyboards) verlieten deze laatste en besloten hun eigen weg te gaan. Al snel gingen ze op zoek naar een geschikte zanger om een nieuwe band op te richten. Ze vonden die in de persoon van Nils Patrick Johansson, bekend van o.a. Astral Doors , Lion's Share en Wuthering Heights. Om de line-up compleet te maken werd ook nog een basgitarist aangetrokken, Stefan ''Pizza'' Eriksson. De band werd Civil War gedoopt refererend naar de Amerikaanse Burgeroorlog. Het debuutalbum draagt de titel The Killer Angels naar een gelijknamige roman van Michael Shaara waar de Slag van Gettysburg uit de Amerikaanse Burgeroorlog wordt besproken.

Het eerste wat opvalt, is dat de gelijkenissen met Sabaton niet ver af zijn. Alleen is de vocale aankleding net iets anders. Het powermetal gevoel is uiteraard aanwezig, de sound is  wel iets meer gepolijst, maar ook met momenten minder strak dan wat we van Sabaton gewoon zijn. Je zou kunnen stellen dat ze eigenlijk klinken als deze laatste maar dan met een andere zanger. We zijn er dan ook van overtuigd dat zowel de globale fan van Sabaton als de liefhebbers van het toch wel vrij unieke stemgeluid van Nils Patrick Johansson hier hun ding zullen in vinden.

En hoewel de vergelijking met het verleden aanwezig is, hoor je toch dat de band een eigen richting wil uitgaan. Namelijk zich losrukken van wat ooit was. De inbreng van het keyboard geluid speelt daarin een opvallende en wordt iets meer naar voor gebracht in de aankleding.
Een extra pluspunt in de variatie en de tempowisselingen. Elke song staat, ondanks het zogenaamde powermetal gevoel dat overal aanwezig is, eigenlijk op zichzelf en krijgt een heel eigen touch mee.

Dat alle vocale aspecten worden gebruikt zorgt ervoor dat Civil War uiteindelijk toch net iets anders klinkt dan Sabaton. Echter lijkt het alsof ze nog een beetje op zoek zijn naar welke richting ze echt willen uitgaan. Daarom is dit debuut net geen meesterwerk geworden, maar een solide plaat die een basis vormt voor een naar onze mening schitterende toekomst waar ze zich daadwerkelijk geheel kunnen losrukken van het verleden.

Trouwens, de songs zijn perfect geschreven om ze live te brengen, daarom kunnen we iedereen ook aanraden deze band te gaan zien op Rommelrock dat doorgaat op 17 augustus. Althans hopen we dat een oplossing wordt gevonden om dit festival door te laten gaan. Onze steun heeft de organisatie zeker en vast!

1. King Of The Sun
2. First To Fight
3. Saint Patrick's Day