Litro - Art Is Freedom: Free Yourselves

Erik Vandamme    2 augustus 2013

Post-rock uit Italië, we denken hierbij aan zonnige stranden en pasta/pizza eten in pittoreske restaurantjes. Litro brengt ons met Art is Freedom : Free Yourselves een typisch geluid zo eigen aan het genre maar met een dreigende ondertoon. Op zich zorgt dit ervoor dat Litro net iets minder doorsnee klinkt dan een globale band/artiest in deze muziekstijl.

En daarmee zijn we aan het grootste pluspunt gekomen van dit album en het project. Litro weigert zich vast te pinnen aan een genre. De invloeden van Ambient en post-rock worden fijn verweven met een donkere achtergrond die je ook terug vind in doom metal bijvoorbeeld. Hoewel het woord 'metal' hier niet geheel op zijn plaats is want ondanks soms heel sterke uithalen gaat het nooit oorverdovend de hoogte in.

Wel bezorgen elk van de songs je koude rillingen die je ook voelt bij het beluisteren van voornoemd metal genre, diezelfde impact is hier dus wel aanwezig. Elk van de songs grijpen je bij de keel, met de typische opbouw naar een climax toe. Dat dit alles quasi instrumentaal gebracht wordt mogen we als een extra pluim op de hoed van Litro beschouwen.

Er zit trouwens genoeg variatie in elk van de songs, zo gaan we zonder probleem over van harde, bij wijze van spreken, stukken naar aangrijpende en zalvende momenten. Voldoende tempowisselingen dus waardoor de aandacht blijft aangehouden.

Zijn er dan geen minpunten aan deze Art is Freedom : Free Yourself. We hebben er naarstig naar gezocht maar geen gevonden. Voor de fans van Ambient en post-rock met een dreigende ondertoon, die zelfs met momenten wat naar post-metal ruikt, is deze plaat dan ook een sterke aanrader.

1. Nera

2. Schmetterling

3. Fragile