Suikerrock - Tienen - 26-07-2013

Tom V    29 juli 2013

In Tienen vindt jaarlijks het gezellige stadsfestival Suikerrock plaats. Dit jaar was het niet anders en konden muziekliefhebbers van alle genres genieten op de grote markt te Tienen van electro, rock, pop en sommigen konden zelfs hun jeugdsentiment terug naar boven brengen met toppers als Kaisers Chiefs, The Scabs, Golden Earring, Sting, Joe Cocker, … Tevens werd er voldoende randanimatie voorzien in de stad zelf om te periode tussen 2 optredens te overbruggen.

Voor de mensen die liever niet betaalden en alleen wilden genieten van de randanimatie had Maes een Maes Music stage voorzien waar beginnende of al iets bekendere bands/dj’s hun gading konden doen. Een top-idee al bleef het publiek er op sommige momenten achterwege. De reden hiervoor is ons onbekend.

Een goed georganiseerd team zorgt ervoor dat alles vlot kan verlopen en dat was voor deze organisatie niet anders. Nadat we vlot onze bandjes konden ophalen was de tijd aangebroken om ons tussen het publiek te begeven en te genieten van de eerste band (voor ons dan toch) op vrijdag 26 juli, namelijk The Van Jets. Deze dolgedraaide zanger wist als geen ander om het publiek op en top te entertainen. Bijna volledig in het rood (soms gekleed, soms geverfd) begeeft de zanger zich van rechts naar links, van voor naar achter op het podium en spat het enthousiasme er op deze zonnige vrijdag van af. Het publiek had hij bijna volledig mee, het weer had hij mee en ik ben er zeker van dat hij de drank ook wel mee had (positief bedoeld dan). Halverwege het optreden waagt de zanger het er zelfs op om zich compleet onverwachts in het publiek te begeven en op die manier enkele dames aangenaam te verassen met een ‘intiem’ concertje tussen beide. Het nummer Electric Soldiers kreeg voor de gelukkigen een heel andere betekenis. Wij moeten toegeven … het was een formidabel zicht en we waren net op tijd met de camera om er ook een mooi shotje van te nemen

In het begin van deze week werd medegedeeld dat de ex-bassist van The Scabs, Fons Sijmons, het leven had gelaten na een gevecht tegen kanker. Het was voor de band dan ook meer dan logisch dat ze het optreden van afgelopen vrijdag gingen opdragen aan Fons. Wij hadden ons verwacht aan een emotioneel aangrijpen maar niets was minder waar. De band met Guy Swinnen aan kop opent zeer stevig en krachtig met een old-skool dansbare song. Na enkele krachtige liederen laat de band ons meegenieten van de track Time die opgedragen werd aan Fons. Herinneringen van vroeger werden bovengehaald door middel van foto’s af te spelen op de 2 grote schermen links en rechts van het podium. Een aangrijpend moment waar de haren toch wel even van recht komen.

Het moest er dan van komen, de tijd was aangebroken. De vooropgestelde setlist was uitgespeeld en de band verliet het podium. Na wat ‘bis’ geroep werden we nog verrast met Matchbox Car vooraleer we ons applaus definitief mochten inzetten. We hadden in het publiek horen zeggen dat ze nog de Neil Young klassieker ‘Rocking in the free world’ hadden verwacht maar we mogen eerlijk zeggen dat de groep ons steevast tevreden had gesteld.

51 jaar, zo lang speelt Golden Earring al en zo lang maken ze al hits. Vooral gekend van Radar Love, When The Lady Smiles, Twilight Zone, Another 45 Miles, … liet de groep ons weten dat ze vooral een mix zouden brengen tussen oude tracks en hun nieuwste album ‘Tits ’n Ass’. Het duurde dan ook niet lang vooraleer de band de mensenmassa met zich meehad. Het publiek had het niet verwacht en wij eerlijk gezegd ook niet. Totaal uit het niets droeg de frontman Barry Hay het lied ‘Going to the run’ op aan Fons Sijmons. Tijd voor een moment van ingetogenheid tegenover deze helden.

We hebben er even moeten op wachten maar tijdens Long Blonde Animal haalde Rinus zijn dubbele basgitaar boven en konden we zowel genieten van de track als van het concept. We zagen het publiek rondom ons met verbijstering kijken hoe hij het instrument bespeelde. En ja, we hebben er lang moeten op wachten maar net voor het einde zet de band de slotscène in met Radar Love. Zeer toepasselijk gebracht met de huidige flitsers. De drummer kon zijn ding doen en een uitgebreide drumsolo bracht verlichting op de markt van Tienen en gaf die extra touch aan Radar Love. De afsluit was gekomen. Golden Earring bracht als bis-nummers ‘She flies on strange wings’ & ‘Holy holy life’ en sloot daarmee hun concert af op vrijdag. Liefhebbers konden nog genieten van Discobar Galaxie.

Algemeen bekeken kunnen we stellen dat Suikerrock een vlotte vrijdag achter de rug had. Stiptheid werd sterk in het vaandel gedragen en dat konden de bezoekers zeer goed appreciëren. Ook voor de VIP gasten bleek de backstage een aangename verassing te zijn. Wij hebben ze alvast niet horen klagen over de maaltijden die ze mochten verorberen. Als we een top-concert moeten kiezen voor vandaag dan moeten we onze Belgische trots toch even aan de kant leggen want Golden Earring won op de meeste vlakken van The Scabs al moeten we er wel bij vermelden dat het moeilijk concurreren is tegen een band die al 51 jaar de pannen van het dak speelt.

Foto's dag 26-07-2013