Templeton Pek - Signs

Erik Vandamme    3 juni 2013

In de voetsporen van menig punkrock band als Rise Against, waarvan ze het voorprogramma mochten verzorgen in 2011, bracht Templeton Pek reeds enkele veelbelovende platen uit. Hun nieuwste album Signs verdient alleen al om deze reden onze aandacht. Het eerste opvallende feit is het typische geluid dat zo eigen is aan het punkrock genre, niets nieuws onder de zon horen we u al denken? Vernieuwend kan je het inderdaad bezwaarlijk noemen, maar de manier waarop ze de songs brengen doen de muziekstijl van aanverwante groepen in het genre alle eer aan.

Dit is in grote mate de verdienste van zanger Neal Mitchell. De schitterende vocalen zorgen voor een catchy sfeertje waardoor het niveau telkens naar een grote hoogte wordt getild. Vanaf de eerste noten weten we al waar we aan toe zijn. Stevig rondom zich heen slaande banen Neal en de zijnen zich een weg naar de luisteraar toe. De instrumentale aanpak mag dan heel typisch zijn, de stem van Neil, hij gebruikt alle aspecten hiervan ten volle, zorgen ervoor dat Templeton Pek net iets anders klinkt dan een doorsnee punkrock groepje.

Met Signs geven ze een visitekaartje af dat geen enkele fan van het muziekgenre onberoerd zal laten. Nee, deze band is op weg een grote te worden daar zijn we nu al zeker van. Ik was vooral onder de indruk van de hoogtes die Neal aankan. Gewoon sterk, luister maar naar Echoes , om maar een voorbeeld te geven. Het mooie is dat hij zelfs bij een heel grote hoogte nog steeds loepzuiver klinkt.

Ik wil uiteraard geen afbreuk doen aan de muzikale omlijsting, al lijkt het door het overmatig bewieroken van de stem van Neil wel het geval. Zonder die typische drum/gitaar aankleding zou het lijken alsof hij staat te roepen in de woestijn. Nee, de omkadering is belangrijk om deze prachtige vocalen geheel tot hun recht te kunnen laten komen. Laat dat duidelijk zijn. Er zitten puur muzikaal trouwens voldoende tempowisselingen in binnen elke song, en dat is een extra pluim op de hoed van de instrumentale artiesten.

Templeton Pek brengt met deze Sign een waar meesterwerk uit dat elke luisteraar van punkrock zou moeten aanspreken, een naam om te onthouden, ze gaan nog potten breken, zeker weten!

1. Who We Are

2. Trial And Error